Alla siffror från operatörerna pekar mot att vi både ringer mer och surfar mer – och dår har vi inte alls haft samma karantän-läge som många andra europeiska länder under Corona-krisen.
Utbildningar funkar också jättebra digitalt – jag har lyssnat på många webinarier och de allra flesta har hittat en bra form där det blir lätt för tittaren att ta till sig nya kunskaper.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Det svåra är istället att utveckla dina tjänster eller produkter. Det kräver samarbete mellan personer och gärna långa sittningar där man vrider och vänder på problem. Jag älskar distansmöten, men för mig blir de nästan alltid kortare än fysiska möten. Det är något med den fysiska närheten som gör att fler diskussioner uppstår – eller är det att vi blir både lite effektivare och samtidigt tröttare av virtuella möten.
Det här är utmaningar som kan lösas – och som behöver lösas snabbt. Min uppfattning är att de stora steg vi tagit i digitaliseringen i Sverige under krisen ska vi utnyttja. Sveriges stora tekniska möjligheter med bra mobil- och fibernät ger oss ett försteg mot många andra länder.
Så tipsa mig på kalle.a@techtidningen.se hur ni gör för att vara kreativa när vi alla jobbar på distans. Det kommer bli en fantastisk tipsartikel när jag sammanställer dem. Håll utkik på techtidningen.se framöver och i första numret efter sommaren som kommer i september.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se