Nokia avvecklar Intellisync för företag

Kunder som förlitar sig på plattformen Intellisync får nu se sig om efter andra lösningar. Nokia meddelar nämligen att man fortsättningsvis endast avser leverera tjänsten till mobiloperatörer.

Nokia avvecklar
Intellisync för företag

Nokia har ändrat sin strategi för mobila tjänster. Plattformen för att synkronsiera bland annat e-post, Intellisync Mobility Product Suite, kommer inte längre att erbjudas direkt till företag utan istället till mobiloperatörer. Detta görs i samarbete med Microsoft, IBM och Cisco.

Kunder får migrera

På Gartner har analytiker granskat Nokias kursändring och rekommenderar att befintliga kunder av Intellisync påbörjar arbete för en migrering till andra lösningar och samarbetspartners.

– Detta innebär att existerande kunder av Intellisync bör börja se sig om efter alternativ genast och planera en migrering inom 12 till 18 månader, säger Leif-Olof Wallin, analytiker på Gartner till Computer Sweden.

Samtidigt öppnar avvecklingen upp för ett bättre läge hos Nokias konkurrenter, som till exempel Sybase, vars produkter Afaria och Onebridge erbjuder liknande tjänster.

Starkare satsning på Exchange

Gartners analys gör också gällande att Nokia genom avvecklingen förhoppningsvis frigör resurser som skulle kunna användas till att utveckla andra produkter, som exempelvis Mail for Exchange och dess inbyggda meddelandeprogram. Nokia har också sedan tidigare infört stöd för Microsoft Exchange Activesync på flera av sina modeller.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.