Nokia höjer mobilprognosen

Jorma Ollila spår en kraftig tillväxt på mobilmarknaden. Nokia höjer prognosen till en tillväxt på 15 procent. Det innebär en försäljning av minst 914 miljoner mobiltelefoner under 2006.

Nokia höjer mobilprognosen

Tidigare hade Nokia med Jorma Ollila i spetsen förutspått en tillväxt på mobilmarknaden med tio procent, jämfört med de 795 miljoner mobiler som såldes under 2005.

Anledningen till att avgående koncernchefen höjer prognosen förklaras med en snabbare ökning än väntat i antalet nya mobilabonnemang. Den största ökningen beräknas ske på tillväxtmarknaderna, hela 80 procent av nya abonnenter väntas strömma in där. Dessutom förutspår Nokia att världens totala antal mobilabonnenter når hela tre miljarder år 2008.

Nya mobiler

Samtidigt lanserar Nokia nya mobiltelefoner för framförallt Kina och Asien. Modellerna är Nokia 2610, 2310 och 1112 och ska utmärkas av enkelhet och prisvärdhet. Nokia 2610 räknas som flaggskeppet i serien och riktar sig mot affärsfolk med bland annat stöd för e-post och wap-tjänster.

Mobiljätten lanserar också ett verktyg som ska sätta ytterligare fart på dessa marknader. Expansion Toolkit syftar bland annat till att ge mobiloperatörerna en möjlighet att uppmuntra kunder att ringa under tider då trafiken är låg. Kunderna erbjuds en lägre överföringshastighet och en lägre servicekvalitet, vilket gör det billigare att börja ringa med en mobiltelefon.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.