– Det finns en stor tillväxtpotential inom detta område och vi avser att bli den ledande tjänsteleverantören av konvergerade mobila och ip-baserade telefonilösningar liksom av andra ip-baserade kommunikationslösningar, säger Anders Igel, vd och koncernchef för Teliasonera.
Bara en telefon
Undersökningar bland företag i Norden visar att konvergensen mellan mobil och fast telefoni i en enda trådlös ip-telefonilösning, prioriteras allt högre. Huvudsakliga orsaker är förbättrad effektivitet, kostnadsbesparingar och enkelhet. Ip-baserad telefoni öppnar också för en ökad integration mellan företagens telefonisystem och it-system.
Den trådlösa lösningen för ip-telefoni för företagskunder ger användarna möjlighet att arbeta helt mobilt och samtidigt kontrollera kostnaderna. De anställda behöver bara en enda telefon oavsett var de befinner sig. På arbetsplatsen utnyttjar telefonen företagets ip- och wlan-nät, och när användaren lämnar sin arbetsplats växlar telefonen automatiskt över till mobilnätet men har kvar funktioner som kortnummer, kalender och kontakter.
– De tester som vi gjort tillsammans med Nokia och Cisco är ett led i Teliasoneras ambition att tillhandahålla kunderna ett lätthanterligt koncept för trådlöst voip, säger Anders Igel.
Tror på tjänstekonceptet
Jaakko Olkkonen, general manager för voice solutions på Nokia, tror att marknaden finns där:
– Även om alla företag drar nytta av konvergerande tjänster för ip-mobiltelefoni är alla inte intresserade av att själva sköta integreringen och driften av de system som krävs. Många företag kommer att söka efter tjänsteleverantörer som tillhandahåller konvergerad telefoni och kommunikation som en tjänst, säger han.
Mahmoud Dasser, chef för enheten Worldwide Mobility Partnership vid Cisco Systems, hävdar att omkring 22 procent av företagsanvändarna ringer mobilsamtal från sitt kontor.
– Så de flesta företagschefer kan se den omedelbara fördelen med trådlösa ip-telefoner som kan fungera sömlöst över Cisco unified wireless lan-nätverk och mobilnät, säger Mahmoud Dasser.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 15 februari 2006