– Motorola är den stora vinnaren under kvartalet, säger Carolina Milanesi analytiker på Gartner. Med höstens nya mobiltelefoner, Motofone, Krzr och Rizr, förväntas Motorola ta ytterligare marknadsandelar i år.
Sony Ericsson klättrar
Däremot gick det sämre för både Samsung, LG Electronics och Benq-Siemens. Samsung tappade marknadsandelar från 12,9 procent förra året till 11,1 procent i år. LG tappade från 6,7 procent till 6,3 procent och Benq-Siemens som ligger sist tappade från 4,8 procent till 3,2 procent.
Svensk-japanska Sony Ericsson har fått full fart i seglet. Genom att sälja 15,3 miljoner mobiler, drygt tre miljoner fler än i fjol, lyckades Sony Ericsson ta en fjärdeplats på världsmarknaden med en marknadsandel på 6,7 procent.
– Sony Ericssons satsning på musik och bild fortsätter att betala sig, konstaterar Carolina Milanesi. 25 procent av försäljningen tillskrivs Walkman-mobilerna och K800, vilken är den första mobiltelefonen som fått epitetet Cybershot.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 25 augusti 2006