Sony Ericsson tar marknadsandelar

Under andra kvartalet lyckades Sony Ericsson gå förbi LG Electronics och är numera världens fjärde största mobiltelefontillverkare. Men världsettan Nokia och tvåan Motorola säljer överlägset bäst.

Analysföretaget Gartner har redovisat sin analys av den globala mobiltelefonförsäljningen under årets andra kvartal. Föga förvånande är jättarna Nokia och Motorola fortfarande i topp, med 33,6 respektive 21,9 procent av marknadsandelarna.

Motorola har ökat sin marknadsandel från 17,7 procent vid samma tidpunkt i fjol. Den amerikanska tillverkaren lyckades kränga inte mindre än 50 miljoner mobiltelefoner under kvartalet. Nokia har i sin tur också ökat, från 31,6 procent, genom att sälja 77 miljoner mobiler.

– Motorola är den stora vinnaren under kvartalet, säger Carolina Milanesi analytiker på Gartner. Med höstens nya mobiltelefoner, Motofone, Krzr och Rizr, förväntas Motorola ta ytterligare marknadsandelar i år.

Sony Ericsson klättrar

Däremot gick det sämre för både Samsung, LG Electronics och Benq-Siemens. Samsung tappade marknadsandelar från 12,9 procent förra året till 11,1 procent i år. LG tappade från 6,7 procent till 6,3 procent och Benq-Siemens som ligger sist tappade från 4,8 procent till 3,2 procent.

Svensk-japanska Sony Ericsson har fått full fart i seglet. Genom att sälja 15,3 miljoner mobiler, drygt tre miljoner fler än i fjol, lyckades Sony Ericsson ta en fjärdeplats på världsmarknaden med en marknadsandel på 6,7 procent.

– Sony Ericssons satsning på musik och bild fortsätter att betala sig, konstaterar Carolina Milanesi. 25 procent av försäljningen tillskrivs Walkman-mobilerna och K800, vilken är den första mobiltelefonen som fått epitetet Cybershot.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.