Sonyericsson måste satsa på fler billiga mobiler

Sonyericsson måste satsa på fler billiga mobiltelefoner i sin portfölj om företaget ska kunna växa. Det säger företagets strategichef Per Aspemar i en tidningsintervju. Dessutom behöver företaget sänka sina kostnader.

I en intervju i Svenska Dagbladet utvecklar Per Aspemar den väg som Sonyericsson måste gå för att utveckla sin lönsamhet. Företaget har sedan stora förlustsiffror tagit sig upp ur krisen och visar vinst tack vare lyckade modellanseringar. Men företaget som har en marknadsandel på sju procent måste fortsätta att växa enligt Per Aspemar. Härigenom skapas skalfördelar genom att inköpspriserna på delar kan pressas. Dessutom minskas sårbarheten.

Han förespråkar också ett bredare produktprogram med också fler billiga modeller. Enligt honom krävs en komplett produktportfölj för att kunna växa. Ett bred produktportfölj är också viktig då telebolagen vill dra ner på antalet leverantörer av mobiltelefoner. Då söker de tillverkare som har alla typer av telefoner. Per Aspemar konstaterar i intervjun att de inte är så starka i low-endsegmentet, det vill säga billiga mobiler.

Han konstaterar vidare att mobiltelefonförsäljningen inte längre ökar lika snabbt som de två senaste åren och att kunderna främst vill ha de billigare modellerna.

Slutligen pekar han på att Sonyericsson måste arbeta hårdare med att stärka sitt varumärke.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.