– Det kommer att ske mycket inom det här området under de närmaste åren. Därför har vi valt att sätta fokus på förändringsarbetet inom näringslivet i den här undersökningen, som vi kommer att genomföra årligen under de kommande tre åren för att direkt kunna följa utvecklingen.
Dömda att misslyckas?
Trots att antalet planerade förändringsprojekt ökar både i Sverige och internationellt, visar undersökningen från EIU och Celerant Consulting att majoriteten av projekten kommer att misslyckas. Hela 57 procent av de tillfrågade cheferna inom telekomindustrin anser att hälften eller färre av deras genomförda förändringsprojekt under de senaste fem åren har varit lyckade.
Det är en intressant siffra då telekombranschen investerar mycket stora summor i förändringsprojekt. Under 2007 investerade de tillfrågade telekomföretagen i genomsnitt 9,3 miljoner dollar i förändringsprojekt, jämfört med genomsnittet i alla sektorer som låg på 7,8 miljoner dollar. Trots detta svarar 36 procent av telekomföretagen att de planerar ännu tyngre investeringar inom detta område.
Ses som ursäkt för avsked
Undersökningen visar att de främsta orsakerna till att projekten misslyckas är för dåligt stöd från medarbetarna och saknad av involvering från lokala chefer. Orsaken till båda dessa är låg tilltro till ledningen och även till projektets slutliga mål. Alltför ofta används förändringsprojekt som en ursäkt för att avskeda medarbetare.
– För att lyckas bättre framöver är det en förutsättning att chefer kommunicerar klara mål med projekten. Det ökar också förståelsen bland medarbetarna att förändringsprojekt inte handlar om att skicka ut nya organisationsdiagram och strategier, utan om att förändra medarbetarnas inställning, att vinna deras hjärtan och hjärnor, berättar Patrik Sjöstedt.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 29 september 2008