Waytobill vill underlätta försäljning i kontaktcentret

kontaktcenter Svenskt fintechbolag erbjuder lösning för att teckna avtal med hjälp av digitalt autogiro.

Waytobill vill underlätta försäljning i kontaktcentret

Försäljning på distans, oftast över telefon, är ett effektivt sätt att knyta kontakt med nya kunder. Men det innebär också en utmaning att upprätthålla en hög konverteringsgrad eftersom kunderna inte kan signera avtalet med en gång.

Waytobill är ett svenskt fintechföretag som varit verksamt i knappt ett år och som har specialiserat sig på prenumerationsbaserade betalningar. Man har tagit fram en betalningslösning som i vissa fall låter kunden signera avtalet med hjälp av bank-id under pågående samtal. Från att tidigare endast ha erbjudit betalningar via faktura eller kreditkort så lanserar man nu en funktion för att teckna digitalt autogiro.

– Telefoni är fortfarande ett effektivt sätt att bygga upp prenumerationsvolym så vi ville lösa de problem som finns i den kanalen. Vår lösning gör det enklare för kunden eftersom man ingår ett avtal och initierar betalningen i direkt anslutning till samtalet, säger Magnus Bendelin, vd på Waytobill.

Viktigaste betalningsmetoden

Waytobill ser autogiro som den absolut viktigaste betalningsmetoden för prenumerationsbaserade tjänster och produkter och anledningen till det är enkel.

– Om vi i högre grad får in kunden i en löpande betalningsmetod som kort eller autogiro så kommer kunden generellt sett att stanna kvar längre som prenumerant, förklarar Magnus Bendelin.

Waytobills tekniklösning har integrerats med flera av de stora kundcenterplattformarna som används i Norden, till exempel Leaddesk. Man räknar med att kunna täcka 80 procent av de säljsystem som används på marknaden. Det finns alla möjligheter att bygga en egen integration till Waytobills plattform, men företaget tror att de flesta kunder vill ha en färdig “plug and play”-lösning.

– Med lanseringen av digitalt autogiro får vi in den viktigaste betalmetoden. Genom att hämta all kundinformation från exempelvis Leaddesk och koppla ihop det med kundens bankkontonummer så skapar vi en färdigifylld “check out”.

Signerar med bank-id

Kunden använder sig av bank-id för att signera avtalet, antingen direkt under pågående samtal eller kort därefter, beroende på om lagstiftningen innehåller ett skriftlighetskrav.

– Så här långt har vi främst kopplat ihop vår plattform med säljsystem och kundcentersystem, men vi kommer gå vidare med crm-system som Microsoft Dynamics, Hubspot, Sales force och en del branschspecifika system.

Även om telefoni fortfarande är en viktig försäljningskanal så är den inte utan utmaningar enligt Magnus Bendelin:

– Konkurrensen ökar på marknaden och telefonkanalen är ett svagt sluttande plan på så sätt att den fungerar allt sämre. I dag har många 5-10 pågående prenumerationer vilket gör att det är svårare att få uppmärksamhet och landa en ny prenumerant via direktförsäljningskanaler.

Konverterar befintliga kunder

Förutom att öka konverteringsgraden för försäljning tror Waytobill att deras plattform kan hjälpa en kundserviceorganisation med att konvertera befintliga fakturakunder till att betala via autogiro.

Waytobill har flera kunder som kommer att börja använda sig av digitalt autogiro nu i mars, bland annat några välgörenhetsorganisationer, ett försäkringsbolag och en medlemsorganisation.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.