De cyberkriminellas syfte med att imitera kända varumärken är att stjäla känslig information. Både från företag och privatpersoner.
Här är företagen cyberkriminella använder som lockbete
cybersäkerhet It-säkerhetsföretaget Check Point Software har släppt sin rapport angående Brand Fishing för årets första kvartal. I rapporten belyser de varumärkena som mest frekvent imiteras av cyberkriminella.

Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Techtidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Under det första kvartalet 2025 visar Check Point Softwares rapport att Microsoft är det klart mest imiterade varumärket. Den amerikanska jätten gör upp 36 procent av alla nätfiske-försök, det är en ökning med fyra procent från det fjärde kvartalet 2024.
iz3+CCjkJainHHHB5sgEeK9iwv3fq+13qb2xkzRYrhDcZW79wllLJ47Wng9kuOkwvc3DnLvgm2bK7nkhfMOYtliNQd/YDppPO0tsuAJnUbTyljTZvBYB27PUhAlf1DS6jqzWGCUE/2YekefCa1ixvQXsBcG3mc0GrHUQwTNCupV7FV90z91rR4QsMlvsKrTVUZqMNn7JFBIO4tzAl5wY+whKHvHRcSFae+qQy9sbGWAafbN+yyvxPDZiDJJ2CELcwVgiVmGishIi9gAyA9vzMAY/op4aVuFHjNjlE5iSImttw4wPKAM1RADEqXsxMnkfyY0nMH+YyNejkmDd/png1jZkfLFBEbo9agKVhA9J9BOpfDxRGhiZCDrLts4Q7XSIF3C/dt2dLUHjFNRbS3kFkxOtkcefdi0rt0HCtoGYBvdtO9BJmmTuyiKr83wzt656pGgMR8rCTALuiucnaYLRCnMQESy/nlPlsRc1k9ff0nTJXbbRl4jsYoemVfROG02xpxmjuzEf5uqbZKFX+Ng5wiw9HnEeyVnDpa1bDxwl/WJcVYFZSA6WlTWGki4dX38XMBu4k2yTR5wPKhMFH39DAQl7VY+8Jg4BNkp/PeCX9skYVQaByfAV29VcdcoRmb/jN+DzfKzaFX5zcedmuprO3MOVgqOVwBks6bzgLsYNjDeRhiWpR+VxkTfJ3IjcFtm8Ge8cs/P3BSwg2xP4Nd2CArWEdsdy2lItkgVHLN7WxVkmcVzjqw1xvRmzggMxMnMO7fmNpfk6beZehEtJcPp4AZdRF/aFoliGbE7+5l+LD4JfEARPkH/HKHVpgJPUOUZqqHu89ru0MpyVO1BLsiVLD2dspLsWxzyuA3C1g2ApchQWVZebcGQjcGb4RcXMRdoF3NnUkqRiHPCmiXpswLlxcjhH7KbdeIoW2g2XnN+8a8Zn7i++zaPcBhuQygZKCnP2WueHK+4y4jlaEmPmtzVBdkdXQ8twTzb60g2v4Xo/3kr3brmMBud5M5hySPGfymqNoNCBdvzpvafS9ESBWzKKjZByTQA/8Dxz4AOIyl6Ba4RGzIrUPaKBZGz1WlurBiJ3bT4hfE+iDvjWuvokIdRXBhVo5I2lBvZwspUDRQEMwo+P1yycTNJzb9IJT8NvFEICDrToeVrmyHBwPkLKw84jH2QrwEs/TdxAsGPiRf8WOByfTNhjt9DZeq942rxp+lJ79IXr/9ukzctmiYE9NmN4DSoDdwitz9MnDPM5wX4hpkihOjf45OcpwFT4HxYkSUEhvfN50xN5JBxBWTSJDjP+XYvFiVdjv/zVxMoFkPQ2QDJ93mlbuynN4W4uiol+z+jZlrGbOaKfxDl4vAb9GDrQIjf+GrDoxo6rhIqghp/A05eFhI+p0el1rpvmOWceJ+AL3XhIori5/JMqxGRvz6d+nJfzG028Tm6IE6L01ZSjTHMr1Shcq3hMEVmHwreQGXMEaGAMxMzLMCa1LwxmKHtDCpQZOY7RhndEnH8yaMoE9z3JIu9ckH1inIvgab2Jam4XiWqJLC8s/U+mmkbInldFaQCsoa5q30eB5UkzX4Fn0pTE1JUZrZNFUd5qyJyxQxr5WNyT37QERAkhP5Lk5OhFaBx0AD8jEhx2+2D5XBB9IaY3uwAKimvHcf4nuTFRPmMdQjrySDoUbbNysdln1Y9v5+G4usBH+SjMOwps1mi3EcN6MtNWAL6goQ2YdfPuQRGFCzOdIn2hsnN4dDd8Kv5/EKgB+QRmRKtns+vdaKqPljM7LekfHYuT5TE2zhH4UUX7vJwrsZy5vMurR7G9SqfKX6YcY89+whXJ+OgpxShBNG1xpVT1iaBmOTKT6dT4ef7UvIM0gy2ieG/k78gdtw06m4qkOy4+ahYWup2DDFSvPar7Udjlbu13h0VSLpztlXR1ZYLiXE93BniFR6AjGSVWXz2nGj36g1pQx49m3vPbFxtHthlV0HTuQfZxj9IUsAp8Je+W2314Hj7KjsUtE2E5HQUZE7YIJUPCdiZlE55eOXT6IS1BP2Ek5cfQ8PEUQ0YxJ40FQWjIG2Rtnjzt0MaGfxEgPGU8wJ8fRmu2RtksYkW3of+pXI507IHfu6LNvUKcNyKEAejMvoKU546FLTo/La8KaJUu0yKb73jcNTv6mDq7A+0df8omuvqCsz4WNyq8GTmTih3W+Og/PlwPwaz2fEFtKEHKAMh4NA1CGyB6aEhpWjfDM/98n8Vqe+2phNPkU88nDkYLferdSm2BS+yeOul91uirlsxnJY202DKUUlxUEs7S3hYzWbBk7+pIAh+Bu6V9Ysavk+Z65xjN9NYTpAzeyrIw3AX2Sqt1RaeyxJ9tTfJw/dLqtKYKCN0RueVtBDJ2Jlt0XW67QFjAFvIsi4EEPg/wZGBFxvMLm7CpShY8sSbbHYeXKadFSUPRYmPEy2COYLTFlqmKwdbznFLNmEJYRXWTlTJsN5hdAmsWxA1fSkmwb+XEvNImNbHjzAxNAKzt8OxwMlVrsf39NGn4IyVMKI4gtPcHPvThqNqtcpQ5X2ugaC0fotf3FyfGGA/qaK1J0EjYjBumfJsaU1EDQ/k7J6c9Ig9ISckjEF9Ecz50Z6VrkG3jxawOOnkHeHdk+7eUrIyBaJUtwwxkDcdHCn1gPdICrYUpzOM4rEt6xrqzAMHWo/8g6DJG0jOMNmL9vJD1nWbOwdouDs47IYJh6dFT6lSohAjyiP3wn5+1bxSeTFCuh18t9SUSvIcoiXYAI1EUaK4B7y1zVmDDLg4V5jMMH0k+iDznLbjM3ZNa2mhtXywaJ0PRm7K99vqNOt2Rb2h8zCiXT3yAEthdORZpCp1KiBqGaunl/jpPTNHkbwGcCADAXVambi7GrxjLkuV/jY7qqYtY0MIeLVf3Oi7beNwo9ydPj87oVHm7sC6GbASQUzJz4zooZEiEI/1SN7HcgDHlfYuxqw2wTPBbTRVTLPLmiQmACDotET0hCL+aqGpFp5hsaZXw6BJRKAoD6O/gfs2vDtu1OR/8XLwcacmCH3VkZFNba/FaIAY6RS+7MnuMyYcGVRDcvuhtvm489SA6detdqWDccEnwWdK1I0Sv9hjwc1aJmXALbOVjbjrf15d6h0j1SDxyTqH8g49XL0iaozAEdIFEkafVam47Fkz2K2jdeoSJ2WtqngdHmbe2a60fx1D4GLe7hBGiYAoT6kSdpRdMO1jSN7L1vtPuj0weycgxHRiheOQaOimUDzhzHBaYHCQgYh9yM6Hk5DhVMdFFkWE4bxy0nffQRM0TCn6YbMVvxXGJlf15WW0DWT7XkHMbN0R/qTPT2Jz8QDr0r2whanD7PX1bHZjAzxHJfn+Yqo6LnScG9+J1YWeLM24mO+Cyj1RasturR0fcLFkSKvxCfCn9Aa8jZjJwjCNajJNCE2VjmgoHJgmPk6jhUfL/RNlrYgLkjC7p0GaACUeo/tLSM53KjO7GkGBZSyvrWeGs2XanLZWsPZj5GftuyVQVBQ/tH1aajnSjkw29YQ5zByjPC7b0rokuvylC9La8VBPwmVz6sB5FqqLCImDOe8o9Yv/apMkmqjh/zF8Omi/rcDGzKUYxgJ+NhBpObhBIegMnEtV3jUre7x2ee7+k6VbRkh+nPtcQXEe7qsB18Ci9Zh5QDPLnGU1yKR3EH0RFVch0IyFCm1riKcrMjYhFUGqfKpHlLXTmJyRpkvBGvXiqvDTIAkt5cc864uUWTol+jAnNPcgMXM259MBsi/AewcH75JElQ82B6WaG2qr7j9nikc8vgiGYE8fiTQuBAnHkL98i8qr6qQLIRXY4p3VS9dkZLuH/olCCU6Tc5bkf8hZJbKxK9UmZ87lfvRL0cctyUtvGBoLVfCsL4EVBRz8XZi6IAJoOGX5kDFM1V1/qld+iu6FowCzij76nyp9PyxHQg3HzRHPNOkaOxsl7UpDbWeuCSbJ1V7fTSgSKhiMiVBACnpm30A+MtcVENbZa8jlnuBXPopdUUKHTqQ4CGSKguCEjUFEXEkDAAtNLzffyR/XP9/zZxjvz+kJ5+cOmVwUjWzd5uJQlrvcxDC9Lx4H5woBf9svIzMilda1QqdT5l6ZGEU8ULzREKs124q4Lmt1JYbkYBxQfyfk1ImSqjb5Rb9EstSYskVk37bSKGtd1gWx7QQkeNcFdSHQT8fPad4/ThuoAGIKAaPJvEhlJP86EofJUuRAAv80cOAcOxehSD8n5pf5tqt1vQT+rO+PiuZLfKJoT139VSeobskayUhLyom4vKHFJyImlkbcBtAFYsXZc958kIo03pWQ616i07AI2k85tVhzuRhpOc1QiSttwfeqmbkVbs5gOkGo2IaoON1ISSMwklwbEGCO++tM5tuOiLHlKdKHjp79VcH8czDuW3cpv0LDvx/GkrjBYuO2Z+Y0ZFG2ML0vpEeNxj7+pOtUuVEeiarE5pgCJkjcMZ1SVCSWCuZsg9gxeMSg4THw0yGv6e/geMfTD7pdMXJTnR2ng01aJjxR6/GPCSAm05pPyGnCL2AAiNM/2Ckkx3kHyvbnCcM09cgH1yPZEaKBqbEPgwJkhaqa8thDbuo+tpUOfQE30AICbQKdufEFQjBNUFicZneDFmmW7re7OwNby1zqz1GYLA4UGVmK9zg/axLwAV/ruQVAB6Gl9M9WoZbzON1JkFdBK8c4O6n1quZA/Pon+dhVXkjZgWgqigqkdPtX9dy7gy5CeAJZkqT66GYTGcoBxYFJsYprH9m1TMBL67Y8ZZJXJABGGDA16JNCor7PcaCQaS0oCfDMj8DmIKEoAtevOSCBQqjlH248FwhVNZ4CwzUvvXXUHZ5PhCWoW+qkKzryCyauWAzDtcpYbrTc7S2K/Z4PIQTYopLNjdSXNMSu436ztNMkjiqs7j5PAyG/LtdXCRVQN8HUNHZZ8JHAsNHvhmgDR8O2ft/8cGHPiNyVUN7HGa0UJTBN5qAs9PLzmxryDuHXEPCbE4z3MQQQ5CEbQa72MuzfjPbaVC34ako2jTMkmpouDeAStvaqyJwXoAgJkphDNGinY/b0DfgPDitBWa1cMAPfupcPPETrVt9igOAw7v7j2PWwAXJusQqsqXBr/xulNm3+KRB9n+X5mGzBGn3T/xZ6aRJyjrfN98TitfwS83/mxn3Z4rpr2luAsJS0GF5NOy4em454OIXFFEiGpm7ZeDT64Mh36YSWOLBZzctXDntMqkgek7NEyK5we183qfp4feQXtWNgyPYxmrGUhp+iGoWDB+6CMtdlBAJEKSDNa7pznXyrBxNcCIlr4tJzimzLUitcWIYahhFzNZvhIyQzYw0J5YNrovZQTEq9ZwRD88yk32975F/mAZGUkUmBylpyVq0/qAkZvyisILXHHzRduj2SjvkfF6oYH/QSOKF4V72HVIqc3MSVUGoXschr1oMe/Q4BWmNTp0kxZsgwaySmq14ydXnYtu4pZgIm0rheG/G8VgXCTYMPJaNcsWxdaxlmI3go4x2QXmLmhWTk2oLDxID7TA3JcnhW0oav6EJcBUYdZQYeTwpFLnG8TuPn9piRFIog9Jrd8lRiVz0tmof2uJ4OAy7Afz+R+zeDnEXwVtV7Xz5KrkiH0fl+zKtz4RmBMS9ef90TWWzyyyDMx06CV+Brq8q6oscgd3w05EstDoV9AcWsGUGgyuBpWY0VaCeF4/9p1U0dhEZh8q7wJtnqMXE/2sj9gMAhznHhIfSbsM46VVtUlL5icTSK8WxsdjaoL5U4oBSKbOlDo4lBEQPFivO12/92f9inQv4UNCOBBbUc9aJLcjWygQjmRNcvZdVVDvbwWwQVLL2ASCTsFl98/VEMJquaXJICQUkEF0IXBQmC2gr3FYUKAW6e46x4BnuR7IcPqUFT+su+JnrgihLqquIIGl1U7C47qVYGeSxh++KQnu1if//k/uwj1hjsya3OIluOV+QyQMsGRrBTHYgwlupCFpsWzcEc1qIjdF0tWnpdxWqQoH0nlZiGAwCLigFIENVM+w9KEf1xq1YgbokpeI6znehnLsEG6SsSqzeBlt+mJizSHB35gfjX/BWglCJnrilOPWssW7g4SyhvWn95U8WiwZezQKjJySmhLIxaWfs+p5hxiTtaW4I5d/k/8wyY=