Turligt nog för mig och mina kollegor så hann vi alltså precis lämna området innan allting hände. När vi kom till Arlanda så upptäckte vi vad som hade hänt och insåg hur nära det varit att vi kanske också kunde blivit skadade. Den här gången så hade vi marginalerna på vår sida.
Varför skriver jag då detta i en krönika som skall handla om kommunikation? Jo, för att det är så viktigt att det fungerar när något som detta händer. Jag kunde direkt ringa hem till min familj och berätta att jag är säker, att jag kommer hem till middagen. Jag kunde gå in på sociala medier och meddela alla som jag känner att jag är säker, jag kommer att komma hem.
Att inte veta är fruktansvärt, oro och rädsla inför vad som kan ha skett. Vi behöver information, korrekt och omedelbar information. Det är därför av största vikt att vi kan kommunicera och att vi kan hjälpa och stötta varandra. Vi skall använda kommunikation för att sprida glädje, kärlek och dela med oss av korrekt information till varandra.
Stockholmarna öppnade inte bara upp sina hjärtan utan man öppnade också upp sina kontor, sina hem och välkomnade främlingar och utsatta. Man ställde upp för varandra och kommunicerade med varandra.
Genom fantastiska personliga insatser så kunde man snabbt få tips om var gärningsmannen befann sig. Genom kameror, mobiltelefoner och observationer så kunde man lite senare också gripa en man.
Kommunikation är viktigt, vi måste kunna dela med oss och hjälpa varandra. Utan en bra infrastruktur och utan modern teknik så hade det blivit mycket svårare att agera under denna tragiska helg. Jag är väldigt tacksam att jag på ett enkelt sätt genast kunde meddela min familj att jag är säker, att jag kommer hem! Det är jag väldigt tacksam över. Teknik och infrastruktur är alltså väldigt viktigt men jag är ännu mer tacksam och glad över att se hur människor har klivit fram och hjälpt varandra. Hur vi visar vår kärlek, vår omtanke och vårt stöd. Tillsammans är vi starka. Kram.
Conny Björnehall.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se