Fondkommission köper integrerad ip-telefoni

Erik Penser Fondkommission har beställt en ip-telefonilösning från Datametrix. Den bygger på integration av fyra olika system, där inspelning är en viktig del. I nästa fas ska kundvårdssytemet kopplas ihop med telefonin.

Erik Penser Fondkommissions nya kommunikationsplattform består av Cisco Callmanager och IPCs senaste plattform Iqmax för inspelning, tillsammans med telefonistöden Nice och Netwise. Data och telefoni knyts ihop på ett sätt som ska ge vinster i form av bättre kundvård och en effektivisering internt.

– Vi letade efter en lösning som fungerar idag, i morgon och i framtiden. En kostym för oss att växa i helt enkelt. Och telefonisystemet måste vara säkert, det är genom den kanalen våra affärer görs och det måste fungera, säger Pertti Hänninen, it-chef på Erik Penser Fondkommission.

I ett första skede kommer mobiltelefonin att knytas ihop så att alla samtal passerar växeln, vilket öppnar frö att all trafik kan spelas in. Ett senare projekt blir att integrera kundvårdssystem och telefonisystem. Då ska inkommande samtal tas emot av första lediga mäklare, i de fall kunden inte är bunden till en specifik mäklare, vilket minimerar väntetiden. Fakta och historik kring kunden görs därmed omedelbart tillgängligt och mäklaren kan direkt sätta sig in i ärendet utan att kunden behöver berätta hela bakgrunden.

– Vi på Datametrix tycker det är enormt roligt att Erik Penser Fondkommission investerar i ny teknik för att utveckla sina affärer. När telefoni blir ip-baserad öppnar sig nya möjligheter och de som insett detta skaffar sig konkurrensfördelar, säger Mattias Lindström, vd för Datametrix Sverige.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.