Företag missar säkerhetsrisker

Trots att det finns många risker med att skaffa ip-telefoni glömmer många företag bort att kalkylera med dessa, enligt analysföretaget Ovum som går ut med en varning.

Företag och tillverkare av produkter för ip-telefoni måste agera för att minimera säkerhetsriskerna med ip-telefoni innan tekniken sprids ännu mer, varnar Ovum. Enligt analysföretaget ser företag framförallt på talkvalitet och funktionalitet när de utvärderar ip-telefoni och glömmer bort riskerna med tekniken.

Men Ovum anser att det finns betydande säkerhetsrisker att ta hänsyn till. Som exempel så kallade denial of service-attacker, spam, phishing och uppringningar av nummer som gagnar hackare så kallad toll fraud. I och med att data och telefoni samsas i samma nätverk blir telefonin extra känsligt för säkerhetsrisker.

Fel fokus

Genom att inte se på dessa riskfaktorer vid upphandling av ip-telefoniprodukter saknas trycket på tillverkare att leverera produkter och tjänster med hög säkerhet. Det innebär att enbart tillverkare och tjänsteleverantörer driver utvecklingen framåt och att företagen ofta erbjuds produkter som passar i en internetmiljö istället för i en företagsinstallation, enligt Ovum.

– Tillverkare och företag måste fokusera på att säkra sin gateway från traditionella säkerhetsrisker med ip-telefoni, som exempelvis spam och toll fraud-attacker, säger Graham Titterington, analytiker på Ovum. Han anser dock att framförallt tjänsteleverantörerna har ett ansvar att gå i frontlinjen när det gäller ip-telefonisäkerhet.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan