
Barnens spargrisar har fått rycka in fler än en gång för att jag glömt att ta ut pengar. De där tre orden löser år av trixande. Swish, denna underbara tjänst som gör det möjligt att betala små som stora summor via mobiltelefonen. Den nu självklara raden i alla insamlingar till kollegor som fyller år eller slutar. På bara någon minut fick jag ett behov tillgodosett som jag inte ens visste att jag hade.
Detta är drömscenario för varje person som någon gång velat införa något nytt hos medarbetare. Konsten att få igenom förändring i samma stund som den presenteras. Därför flaggar jag för Swish-metoden. Jag ser att den hade kunnat lösa en hel del historiskt. I slutet av 90-talet togs det beslut om att köpa in bärbara datorer till nyckelpersoner inom företaget. På den tiden kostande en bärbar dator över 50.000 SEK styck. Dessa datorer packades ibland upp för första gången när nyckelpersonen slutat. Historier finns om datorer som stått strömlösa på skrivbord för att användas som postitlappsyta. Ett annat företag gjorde en storsatsning och gav sina yrkeschaufförer smartphones. Telefoner som senare hittades oanvända i fordonens handskfack. Finns hur många exempel som helst ute på företag. Exempel som hade sett helt annorlunda ut om någon bara börjat med Swish-metoden. En metod som går ut på en enda sak. Svara på vad det är med denna idé som gör att personen kommer att ändra sitt beteende. Vad är det konkret idag som blir bättre imorgon för just den personen. För när vi har med människor att göra, utgå alltid från att finns det ingen vinst för personen så finns det inte heller någon vinst för företaget.