Operatör – bli kompis med Google

Googles marknadsinflytande inom telekomindustrin har nått sådana proportioner att analytiker nu rekommenderar att operatörer och tjänsteleverantörer samarbetar med sökmotorjätten istället för att försöka konkurrera.

Telekomindustrins ”ekosystem”, med internetleverantörer, mediakunder, tjänsteleverantörer och annonsörer, har på senaste tiden funnit att de befinner sig i konflikt med Google, uppger Alex Winogradoff, forskningschef på Gartner.

Sökmotorjätten vill samtidigt inte nödvändigtvis konkurrera med telekomaktörer för sakens egen skull, men finner att deras affärsmodeller är ett hinder för innovation och förändring. Av det skälet kommer Google att fortsätta vara en marknadsförändrande kraft som påverkar operatörer och tjänsteleverantörers förmåga att tjäna pengar på sina produkter. Detta i synnerhet när det gäller underhållning och satsning på saas, mjukvara som tjänst.

Satsar på öppna lösningar

Gartner har analyserat hur Google agerat för att säkra ett starkt inflytande på telekomindustrin. Genom flera nyckelåtgärder har den affärsmässiga grunden för tjänster, nät och marknadsföring förändrats från att vara sluten och under operatörers kontroll, till att bli mer öppen och fri för både Google och dess samarbetspartners.

Exempelvis har Google satt FCC, den amerikanska motsvarigheten till Post- och telestyrelsen, under hårt tryck. Både för att öppna upp radiofrekvenser inom det så kallade C-blocket, i syfte att stoppa ägare av frekvensrättigheter från att blockera utvalda applikationer eller enheter, samt för att öppna upp det tv-inriktade 800 MHz-bandet för wlan-lösningar.

Google har även investerat stora summor i sitt geografiska system, som syftar till att koppla ihop mobila tekniker med sin geodatabas för målinriktad och geografiskt anpassad reklam och som samtidigt har förtjänsten av att vara oberoende av tillverkare och operatörers geografiska lösningar.

Tillsammans med den öppna mobilplattformen Android och satsningen på gratis molnbaserade tjänter för små och mellanstora företag har Google också gjort det tufft för andra tjänsteleverantörer inom telekom. Dessa får enligt Gartner antingen hitta en nisch som skiljer sig åt från Googles modeller, eller försöka dra nytta av framgången genom partnerskap.

Bättre att samarbeta

Den snabba utvecklingen som Google drivit igenom när det gäller öppna lösningar, och den reklammodell som är kopplad till detta, har på allvar utmanat etablerade tankesätt och affärsmodeller.

Operatörer och tjänsteleverantörer som inte kan erbjuda samma kärnprodukter och konkurrera med Google bör enligt Gartner starkt överväga att inleda samarbete med Google. Detta i synnerhet när det gäller arbete för att öppna upp frekvenser och nät, där nyttan i förlängningen är ömsesidig. De rekommenderas också samtidigt att hitta kreativa sätt att hindra sökmotorjätten från att inkräkta på områden som är nödvändiga för deras egen överlevnad.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.