Vikten av en snabb hemsida för telekomföretag

Vikten av en snabb hemsida för telekomföretag

Det finns idag många teorier om att ungdomars ”uppmärksamhetsspann”, alltså tiden de orkar koncentrera sig på en sak, försämras i takt med det ökade användandet av sociala medier och det överflöd av intryck som det medför. Sociala medier så som Instagram och Tiktok förser oss med snabba, korta intryck som snabbt ersätts med nästa. Startar vi ett klipp som inte direkt intresserar oss, finns risken att vi går vidare till nästa. Eftersom det ständigt finns ett ”nästa”, i form av nya klipp och nya intryck. Det går därför att argumentera för att vi får sämre tålamod för sådant som gör att vi känner oss uttråkade, i jakt på nya, snabba kickar till belöningssystemet i hjärnan. Med anledning av detta, är det idag viktigt för företag att tänka till vid utformandet av sin hemsida.

Med tanke på att så många i dagens digitaliserade samhälle surfar på internet med hjälp av mobilen, är det viktigt att ha en mobilanpassad hemsida. Om sidan inte är anpassad för att se bra ut på en liten skärm, är risken stor att potentiella kunden får ett oseriöst intryck av företaget. Detta är någonting som enkelt går att ordna, genom att använda one.com som leverantör av företagets hemsida. One.com ger även företag möjlighet att, bland annat, skaffa webbhosting och köpa domän med mail.

Att det är viktigt med en snabb hemsida för att tillgodose människors behov att snabbt finna information och stimuli, stämmer väl överens med att en av de förutspådda trenderna inom telekombranschen, är vikten av snabb uppkoppling. Möjligheten till att snabbt och enkelt välja en ny leverantör, om den vi tittar på inte direkt faller oss i smaken, har även satt ett extra stort tryck på att företag ska leverera snabb service. Potentiella kunder till företag inom telekommunikation, tycks alltså på flera sätt sätta pris på att saker och ting ska gå snabbt, om det så är uppkoppling, service eller information.

För att se till att hemsidan är enkel att navigera, är det bra att utforma den i ett hemsideprogram. På one,com kan företag skapa sin hemsida genom Hemsideprogrammet, som erbjuder över 140 designmallar och AI-verktyg för att skriva professionella texter. Med en genomtänkt design och välskrivna texter, är chansen större att potentiella kunder och samarbetspartners stannar på sidan och tar till sig den information som finns. Eftersom one.com även erbjuder hosting av hemsidan, får företaget ett säkert och stabilt ställe att lagra all information som ska nå konsumenterna. I ett digitaliserat samhälle är detta ett måste för att ett telekomföretag ska framstå som pålitligt och seriöst.

Ytterligare en aspekt som är viktig för att stå ut i mängden är domännamnet. Detta kommer med stor säkerhet vara en av de första delarna av ett företag som potentiella kunder möts av, och det är viktigt att det är ett namn som relaterar till företagsnamnet och som upplevs professionellt. Därmed behöver telekomföretag i ett tidigt skede i sitt hemsideskapande, lägga tid på att hitta och köpa domännamn. Även detta går att göra via exempelvis one.com.

Företag verksamma inom telekommunikation behöver ha i åtanke att människor blir allt mer vana vid snabba intryck. Genom att satsa på att skapa en hemsida som går snabbt att komma åt, har lättillgänglig och tydlig information och en tilltalande design, har man goda möjligheter att lyckas. Den digitala världen kan upplevas som en djungel, och kan man inte snabbt leverera det konsumenterna eftersöker, riskerar man att tappa dem.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.