Barriärer mot innovation
En grundorsak är svårigheten att rekrytera den personal som behövs och bristen på spetskompetens bromsar innovationsförmågan.
En annan barriär är oviljan hos företagsledningar att risker på längre sikt. Telekomindustrins utveckling av produkter med kort livslängd till konsumenter hämmar den innovativa utvecklingen på längre sikt.
Dåliga beslut är det tredje hindret som telekomföretag med ambitioner att vara innovativa måste klara av att komma över. Ledningen har allt för ofta svårt att bestämma sig för vilka projekt som ska sättas igång med omedelbar verkan och vilka som ska läggas ned, vilket slösar med företagets begränsade resurser.
Skapa livskraftiga system
– Undersökningen visar ett stort problem inom svenskt näringsliv. Våra företag är medvetna om hur viktig innovation och utveckling är och använder stora resurser till detta. Men det finns ett stort och tydligt behov av att skapa strukturer kring innovationsarbetet för att säkerställa att man får ut så mycket som möjligt av det, säger Hans Lindeman, vd för Celerant Consulting som beställt undersökningen.
En förbättrad process runt innovationsarbetet skulle innebära att kunskap dokumenteras och hanteras på ett sådant sätt att det finns tillgängligt i projekten, även om nyckelpersoner lämnar företaget.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 25 oktober 2007