Mobillarm ställer högre krav
Under fjolåret ringdes totalt omkring 3,5 miljoner samtal till 112, som i genomsnitt besvarades inom två signaler eller 6,8 sekunder. Av dessa var knappt 1,5 miljoner verkliga nödsamtal – vilket är en siffra som i princip varit konstant de senaste åren.
Majoriteten, 65,7 procent, ringer från mobiltelefoner. Detta ger ofta snabbare larm, men innebär samtidigt ett större behov av att den som ringer verkligen stannar kvar och är beredd att hjälpa SOS-operatören med att bland annat lokalisera olycksplatsen. Därför sprider representanter från SOS Alarm tillsammans med polis, räddningstjänst, ambulanssjukvård och jourhavande präst krisinformation på välbesökta ställen från järnvägsstationer till köpcentra runtom i Sverige idag.
112 i utveckling
Post- och telestyrelsen samarbetar också med SOS Alarm, operatörer och andra branschaktörer för att utveckla 112-tjänsten ytterligare. Exempelvis genom att göra nödnumret mer lättillgängligt för personer med funktionshinder via sms, bättre lyckas positionera nödställda och hjälpa till vid nödsamtal där SOS Alarm inte kan se telefonnumret hos den som ringer.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 11 februari 2010