Lägger krut på musik
Ericssons nyheter innehåller inga överraskningar och inte mycket spännande för företagsanvändarna. Ett stort hsdpa-kontrakt med Rogers Communications i Kanada, nya basstationer för wcdma och gsm och ett kontrakt med Italienska Tre för Ericssons mobila e-postlösning. I stället verkar verkar Ericsson just nu lägga mycket krut på musik som tjänst i mobilen. Tidigare avtal inom området kan nu utökas med drift av diverse musiktjänster åt operatörerna One, Polkomtel och Suncom Wireless. Till exempel lanserar Ericsson en musiktjänst tillsammans med Napster.
Och den mobila posten
Under 2005 fick Ericsson 35 kontrakt för sin lösning för mobil e-post, EMO. Ungefär 50 procent av kontrakten är med operatörer som vill sälja mobil e-post som tjänst till företag.
Men i övrig talas inte mycket om företagslösningar under Ericssons presskonferens. Enligt Urban Gillström, vd Ericsson Enterprise, är det bestämt att Enterprise i stället ska ha enskilda genomgångar. Han tycker inte att företagen hamnar i skymundan utan pekar på att Ericssons mobila e-postlösning börjat få kontrakt på de mer utvecklade marknaderna på RIM och Blackberrys bekostnad, att underhållningstjänster också passar in i företagskommunikationen och att ims är ett viktigt steg.
– Företagens it-miljö kommer att konvergera med operatörernas ims-infrastruktur. Röst, data och mobilitet blir ett och vi ska sy ihop detta. Ims blir väldigt viktigt för företagen, framhåller Urban Gillström.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 13 februari 2006