På Microsofts kontor i Stockholm möts besökare av en säkerligen välbekant, men ovanlig syn. Detta då det i entrén numera står en allmän telefonkiosk. Den lila hytten kan förefalla vara lite ur kontext, men skenet bedrar.
– Efter sommaren har vi lanserat Teams-telefoni så att kunder kan köpa lösningen från oss på Telia. Jag ville att vi skulle visa det på något sätt som ger buzz, säger Mathias Åhrnby.
Mathias berättar att han vill få till ett mer fysiskt och handfast ”bevis” för kunder att prova på den nya lösningen – och landade i telefonkiosken.
– Min tanke var att det skulle vara något som alla kan relatera till, men samtidigt något som är nytt. Jag ville få med vår historia, vart vi har varit och vart vi är på väg. Det är även en hyllning till alla de människor före oss som tagit Telia dit vi är idag.
Samtidigt är det här något som ger mycket mer effekt än om vi bara hade visat bilder i en powerpoint-presentation.
Och lösningen har fått genomslag.
– Det har blivit en snöbollseffekt och fått tusentals visningar på Linkedin. På Telia och Microsoft tycker man det är en kul idé, och även från Microsoft utanför Sverige har det kommit reaktioner.
Själva kiosken är uppkopplad mot Microsoft O365 Teams, med en så kallad Teams Native-phone, och tanken är att den ska visa hur smidigt och bekymmersfritt det är att ringa via Office 365, molnet och ut i Telias nät. Men den har även några fräcka finesser.
– Telefonskylten lyser grönt(Ledig) tills någon går in och ringer, då ändras belysningen från grönt till rött, för att visa att kiosken är upptagen. Sen har vi satt in smartglas vilket gör att när man ringer, så frostas glaset så att ingen kan se in. När du sedan lägger på blir det genomskinligt igen, säger Mathias.
Förhoppningarna är att den uppseendeväckande kiosken ska göra reklam för Telias Teams-affär, samtidigt som den på ett roligt sätt ska uppmuntra folk till att testa.
– Vi gör det här för våra kunder, vi ger dem fler verktyg, möjligheter och tekniska lösningar som passar deras behov och verksamhet. Vi hoppas att det här ska bidra till fler möjligheter och nya affärer, dels för oss, men även för våra samarbetspartners.
En telefonkiosk är så pass annorlunda samtidigt som det inte är något nytt. Den är en del av Telias historia, men nu visar den vart vi är på väg.
Utöver att stå och förgylla Microsofts reception – kommer kiosken att åka på en kort turné till Microsoft TechDays i Kista 23-24 oktober.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se