1 500 får sparken från Ericsson

Ericsson tar fram stora osthyveln i jakten på besparingar. Drygt 1 500 får gå och värst drabbas Stockholm.

Alla Ericssons anläggningar i Sverige berörs när Ericsson minskar personalstyrkan kraftigt. Nedskärningarna sker över hela linjen och drabbar såväl administration och försäljning som utveckling och service. Flest anställda, omkring 1 000, kommer att få gå i Stockholm.

– Det är självklart ett tufft besked till våra anställda i Sverige, men vi måste försäkra oss om att vi klarar av att genomföra den strategi som ska hålla oss kvar som marknadsledare, säger Tomas Qvist, Ericssons personalchef i Sverige.

Förhandlingar har inletts med fackförbunden för att komma fram till hur personalminskningen ska genomföras och senast i mars nästa år ska alla som berörs ha fått besked.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.