Alla Ericssons anläggningar i Sverige berörs när Ericsson minskar personalstyrkan kraftigt. Nedskärningarna sker över hela linjen och drabbar såväl administration och försäljning som utveckling och service. Flest anställda, omkring 1 000, kommer att få gå i Stockholm.
– Det är självklart ett tufft besked till våra anställda i Sverige, men vi måste försäkra oss om att vi klarar av att genomföra den strategi som ska hålla oss kvar som marknadsledare, säger Tomas Qvist, Ericssons personalchef i Sverige.
