LG tror på kuben

Mobiltillverkarna tävlar om vem som har det bästa och läckraste användargränssnittet. LG Electronics nya skapelse är en tredimensionell virtuell kub.

LG tror på kuben

De senaste åren har vi sett en mängd mer eller mindre lyckade försök att få gränssnitten i våra telefoner att blir snyggare och förhoppningsvis mer lättanvända. En utveckling som inte minst de nya stora pekskärmarna driver på.

LG vill nu dra sitt strå till stacken med S-Class, som man kallar sitt nya gränssnitt.

– Traditionella menyer är både långsamma och opedagogiska. Med S-Class vill vi vrida perspektivet från tekniken mot användandet, säger Johan Lidenmark, Nordic marketing manager mobile på LG

Kuben är grejen

Grunden i S-Class är en virtuell kub där ikonerna för olika program är placerade. Genom att vända, vrida och snurra på kuben ska man enligt LG enkelt och intuitivt komma åt telefonens olika program och funktioner. Vi kan anta att det kommer att behövas telefoner med riktigt snabb grafik för att få det att fungera smidigt. Undertecknad ser fram emot när det första testexemplaret landar på skrivbordet.

Första modellen snart här

Först ut med det nya gränssnittet blir modellen LG-KM900 som presenteras under mässan GSMA Mobile World Congress i Barcelona den 16 februari. Av förhandsinformationen om modellen att döma blir det en riktig multimediamobil, bland annat med stöd för att spela upp filmer i det populära filformatet DivX.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.