Det är inte länge sedan som Salesforce personalchef stack ut hackan och förklarade att den traditionella arbetsdagen är död. Folk kommer inte vilja kedja sig fast vid kontorsstolen i framtiden och när pandemin släpper och vardagen så sakteligen ska göra återtåg – kommer gamla perspektiv att inte få vara med på tåget.
Det man på Salseforce ser framför sig är att när de börjar kontorsöppningen i USA i maj… så verkar det som att det blir glest i inledningen av veckan. Faktum är att man från företagets sida, med erfarenhet av att redan ha öppnat flera kontor världen över, ser att torsdagar är de dagar då flest anställda behövt vara på kontoret.I sin stora ”återöppningsstrategi” kommer Salesforce att utnyttja erfarenheterna från sina öppna kontor (som ligger i Asien och Stillahavsområdet). Där visar data att framtida kontors huvudsakliga ändamål kommer att vara samarbete och social kontakt. Ett tydligt exempel är att i Sydney som öppnade i augusti i fjol. Där har 64 procent av utrymmena för samarbete använts – men endast 24 procent av skrivborden.

