Årets testar av tal och data inkluderar cirka 45 procent av Sveriges befolkning, vilket alltså motsvarar runt 4,7 miljoner människor. Nytt är att 5g är en av mätparametrarna.
Telia som då utsågs vara bäst i samtliga kriterier uppmätte 291 av 300 möjliga poäng i samtalskvalitet, uppsägningstid och lyckade uppkopplingar. Och det var särskilt i den här kategorin distansen till de övriga var stor.

De andra två, data samt ”crowd”, var marginalen till övriga inte alls lika markant – dock vart det Telia-seger även här.
– Grattis till teamet på Telia! När du slår på telefon och ansluts till ett mobilnät tänker du sällan på vad som händer bakom kulisserna för att kunna ringa, surfa, skicka sms, streama och ladda upp innehåll. Kundupplevelsen hänger mycket på prestandan av mobilnätet, som styr hur bra det fungerar. Det är vad vi noga mäter, från Torneå i norr till Malmö i söder och med moderna metoder som ändras och uppdateras varje år för att spegla den snabba teknikutvecklingen, säger Hakan Ekmen, vd på Umlaut.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 28 januari 2022