Nytt bakslag för Huawei i kammarrätten

5g-tillstånd Kammarrätten i Stockholm meddelar idag dom i målet mellan PTS och Huawei. Och det blev ingen rolig läsning för det kinesiska bolaget.

Nytt bakslag för Huawei i kammarrätten

Det blev ingen framgång för Huawei i kammarrätten i Stockholm. Idag meddelar domstolen att man avslår både delen om att använda Huaweis utrustning i nya 5g-nät och delen om att nätägarna ska byta ut befintlig Huawei-utrustning före 1 januari 2025.

”Kammarrätten har kommit fram till att det kan antas att radioanvändning kan orsaka skada för Sveriges säkerhet om produkter från Huawei används i centrala funktioner i 5G-nätet. Post- och telestyrelsen har därför haft skäl att förena tillstånd att använda radiosändare med villkor som förbjuder produkter från Huawei i centrala funktioner i 5G-nätet. Detsamma gäller för villkor som innebär att en avveckling av befintliga produkter från Huawei ska vara genomförd senast den 1 januari 2025”, skriver domstolen i ett pressmeddelande.

Kammarrätten menar att villkoren inte ”strider mot vare sig svensk eller internationell rätt”.

– Sveriges säkerhet är ett synnerligt starkt intresse och Post- och telestyrelsens beslut grundar sig på ett verkligt, aktuellt och tillräckligt allvarligt hot mot Sveriges säkerhet säger rättens ordförande lagmannen Anita Linder i pressmeddelandet.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.