Försäljningen av vr-headset rasade 2022

metaverse Det såldes betydligt färre vr- och ar-headset under fjolåret jämfört med 2021. Antalet levererade enheter minskade med 21 procent enligt IDC.

Försäljningen av vr-headset rasade 2022

Trots att metaverse betraktas som en av de viktigaste tekniktrenderna verkar den tillhörande hårdvaran inte riktigt gå hem hos kunderna. Under 2022 levererades totalt 8,8 miljoner ar-/vr-headset, vilket är en nedgång med 21 procent jämfört med 2021.

Enligt analysföretaget IDC har den kraftiga nedgången flera olika orsaker, däribland ett begränsat antal tillverkare och en utmanande makroekonomisk miljö. Dessutom blev vr-headsetet Meta Quest 2 en storsäljare när det lanserades 2021, under en period när många hade högre disponibel inkomst och dessutom var fortsatt påverkade av coronanedstängningar.

Meta fortsatte att dominera marknaden under 2022, med en marknadsandel på nästan 80 procent enligt IDC. Bytedance/Pico kom på andraplatsen med en andel på tio procent. Övriga tillverkare som återfinns i toppskiktet är HTC, DPVR och IQIYI.

IDC ser också att intresset för mixed reality-enheter, som kan växla mellan vr och ar, långsamt ökar. Här visar nya produkter som Meta Quest Pro och HTC XE Elite vägen för vad som är möjligt att åstadkomma med tekniken.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.