En undersökning som det brittiska tjänsteföretaget Actix genomfört konstaterar att dagens mobilnät globalt genererar ett överskjutande koldioxidutsläpp som motsvarar tre miljoner trerumshem varje år. Genom att minska de utsläppen skulle även energikostnaderna sjunka, men det är en möjlighet som operatörerna inte verkar uppmärksamma.
– Det här fortsätter att förvåna mig, eftersom energi är den tredje största operativa utgiften för den genomsnittlige mobiloperatören, säger Alex Hawker, vd på Actix.
