Aastra skrotar EMS

Aastra väljer att lägga ner produkten EMS, som har pekats ut som efterträdare till storsäljaren Business Phone. Försäljningen har gått för dåligt.
Nu satsas istället resurser på att utveckla Business Phone.

Aastra skrotar EMS
Anne Pettersson

EMS, Enterprise Multimedia Server, har inte funnits skarpt på marknaden i ett år ens. Ändå drar Aastra Telecoms ledning slutsatsen att det inte är lönt att ha den kvar i sortimentet.

– Vi har tyvärr inte sett att försäljningen har tagit fart på den här produkten, säger Gustaf Carlsson, vd för Aastra Telecom Sweden.

Han hävdar att det har funnits ett stort intresse för EMS på marknaderna i Norden och Belgien. Ändå har det bara sålts ett 20-tal EMS-system i Sverige och det har gått ännu trögare i andra länder. Ericsson Enterprise och nu Aastra hade väntat sig betydligt bättre utdelning.

Konkurrera med mobiltjänster

Gustaf Carlsson har inte en entydig förklaring till det här misslyckandet. En kan vara att många företag inte känner sig redo för redo ip- och sip-baserade system.

– EMS handlar mycket om att koppla in mobilerna, samtidigt som den vänder sig till mindre företag. I det segmentet kan man tänka sig att företag som vill ha en helt mobil lösning väljer att gå på någon av de operatörstjänster som finns, säger Gustaf Carlsson.

Beslutet att skrota EMS handlar inte om att produkten ligger för nära någon av de andra växlarna i Aastras hela portfölj.

BP till heders

Däremot står EMS för ett ”revolutionärt” angreppssätt. Kunderna får starta om från början med något helt nytt. Nu väljer Aastra istället, som Telekom idag nyligen flaggade för, att låta trotjänaren Business Phone leva kvar och utvecklas. Man går tillbaka till den mer ”evolutionära” inriktningen och ger kunderna möjlighet att bygga vidare på befintliga system.

En annan viktig faktor bakom beslutet är att Aastra inte äger kärnan i EMS. Växeln bygger framförallt på licensierad mjukvara från Telepo och servern har hämtats från Audiocodes.

Business Phone är å andra sidan en helt Ericsson-utvecklad produkt, där de stora utvecklingskostnaderna är tagna för länge sedan.

Nu läggs resurser på att göra den här hybridväxeln till en ren ip-växel och att den ska kunna stödja fler typer av klienter.

Förhandlar med säljkanaler

Det är helt nyligt som Aastra kommunicerade de här beskeden till sina försäljningspartners (se länkad artikel).

– Återförsäljare och distributörer har tagit det lite olika. Men många uppskattar att vi ska fortsätta med Business Phone, säger Gustaf Carlsson.

De som har satsat stora resurser på att bygga upp kompetens för att sälja EMS är mindre nöjda. Där pågår förhandlingar om eventuell ersättning och omställningsstöd. Det avgörs från fall till fall.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan