Annonser istället för mobilräkningar

Glöm mobilräkningar. I framtiden kan du slippa betala för mobilen, men då får du istället annonser i luren. Finska Blyk satsar på en gratis mobiltelefontjänst som vänder sig till ungdomar mellan 16 och 24 år.

– Gratis mobiltelefon-modellen är så självklar och attraktiv att vi är förvånade över att ingen har försökt lansera den före oss, säger Pekka Ala-Pietila, en av Blyks grundare och före detta Nokiachef i en intervju i International Herald Tribune. Vi utvidgar bara modellen med reklamintäkter till telefoner.

Tanken är att abonnenter fyller i en enkät på internet som innehåller personliga uppgifter och intressen och får sedan ett sim-kort som erbjuder ett än så länge ospecificerat antal samtalsminuter och textmeddelanden per månad. Reklamannonser som skickas till abonnenten är baserade på svaren i enkäten.

– Idén är att satsa på reklaminformation som användarna vill ha och att göra det på ett roligt sätt, säger Antti Ohrling på Blyk. För att bli framgångsrika måste vi erbjuda en underhållande och enkel användarupplevelse.

Blyk kommer inte att använda ett eget nät, utan är en så kallad Mvno, det vill säga att företaget skriver avtal med en mobiloperatör för att kunna erbjuda tjänster vi det nätet. En tidsplan för lanseringen är inte fastställd än, men tjänsten ska först erbjudas i Storbritannien och sedan i övriga Europa.

Annonsering växer

Annonsering på internet och målgruppsinriktad reklam växer allt snabbare, men när det gäller mobiltelefoner var annonseringen än så länge begränsad till meddelanden från operatören, ringsignaler, nedladdningsbara låtar eller extra samtalsminuter. Detta kommer att ändras med erbjudandet om gratis samtalsminuter och textmeddelanden i utbyte mot reklam. Vissa försök har redan gjorts, men då har telekomoperatörerna inte haft tillgång till den specifika användarinformationen som annonsörer önskar sig.

– Annonsörer måste idag ta vägen via för många olika aktörer för att nå en specifik demografisk målgrupp. Genom oss får de istället möjlighet att designa och implementera en kampanj som går direkt till den mest intressanta målgruppen av unga användare, säger Pekka Ala-Pietila.

Hur mycket varje annons kan vara värt i samtalsminuter eller meddelanden för slutkunden vill företaget inte uttala sig om, men även med en enkel mobil har man möjlighet att använda Blyk. Företaget för i dagsläge samtal med mer än 20 varumärken och marknadsföringspartners, men inga avtal har skrivits under än så länge.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.