Certifierad smartmobil: Tyska inköpare trycker på

Certifiering Det finns fortfarande bara en TCO-certifierad smartphone. Kanske är det den tyska arbetsförmedlingen med 170 000 användare som ska få proppen att gå ur.

Certifierad smartmobil: Tyska inköpare trycker på

TCO Development står för en väl etablerad hållbarhetscertifiering av bildskärmar, bärbara datorer, headset och andra it-produkter. Men när det gäller de produktkategorier som står för den snabbaste tillväxten har det gått trögt. Det är enbart Samsung som har TCO-certifierat en smartphone, Galaxy S4 från förra året. Samsung har även certiferat några tablet-modeller.

– Vår ägare vill att vi är med och skapar förändring i it-industrin i en hållbar riktning. För att göra det måste vi arbeta med mobila produkter, säger TCO Developments produkt- och certifieringschef Niclas Rydell när vi möts under MWC i Barcelona.

Han konstaterar att den stora mobilmässan visar tydligt på de utmaningar vi har att hantera:

– Här lanseras tusentals nya produkter i allt kortare produktcykler. De tillverkas och säljs med pressade marginaler. Risken är stor för brott mot mänskliga rättigheter i produktionen och att hälsa, säkerhet och miljö äventyras.

Stephen Elop visar upp Nokia X på MWC, en av otaliga nya mobilprodukter som industrin spottar ur sig i rask takt.
Stephen Elop visar upp Nokia X på MWC, en av otaliga nya mobilprodukter som industrin spottar ur sig i rask takt.

TCO Certified är TCO Developments lösning på problemen. Genom produktcertifieringen ska varumärkena i mobilindustrin kunna lova sina kunder att både miljömässiga och sociala krav efterlevs under hela livscykeln – från tillverkning, under användning till återvinning.

Inte utan kundtryck

Det är lite som talar för att tillverkarna av smartmobiler och plattor ska hoppa på TCO-certifieringen för att vinna hållbarhetspoäng i största allmänhet. Nej, det hänger på vilket tryck det finns från slutkunderna, inte minst de stora privata och offentliga inköparna.

TCO Development har för närvarande täta kontakter med Deutsche Telekom och den tyska arbetsförmedlingen, som verkligen kan sätta kraft bakom orden med sina 170 000 anställda.

LÄS OM INKÖPARENS UTMANINGAR PÅ NÄSTA SIDA.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.