Behåller varumärket
Uppköpta XLScheduler har arbetat med workforce management solutions sedan 1997. Bolaget är baserat i Göteborg, men har under sina 18 levnadsår knutit till sig kunder i flera europeiska länder.
– XLScheduler har en imponerande kundlista och närmare 10 000 användare av sitt system. Vi kommer både att integrera XLScheduler som en modul i våra lösningar och behålla det som ett separat varumärke, berättar Haakon Smeby vidare.
Kan öka expansionstakten
Bägge parter ser flera nya möjligheter öppna sig genom affären. Enligt XLSchedulers ceo Emma Skygebjerg ligger förvärvet inte minst rätt i tiden eftersom man precis arbetar med att lansera en ny version av sitt bemanningssystem.
– Tillsammans kommer vi att öka våra marknadsandelar och genom att skapa en programsvit blir vi det naturliga valet för kontaktcenter i Skandinavien. Med Dolphins ägarskap kan vi dessutom öka takten på vår expansion utanför Skandinavien, menar hon.
Vad affären kostar Dolphin framgår inte, men XLSchedulers omsättning uppgick till tio miljoner kronor förra året.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 18 september 2012