Ericsson har skeppat 4 000 MX-One

Det har lossnat ordentligt för Ericssons stora ip-växel MX-One. Hittills har runt 4 000 system skeppats.
– Vi säljer fler ip-lösningar än någonsin, men också fler mobilitetslösningar, säger Urban Gillström, chef för Ericssons företagsaffärer.

Ericsson har skeppat 4 000 MX-One
Gunnar Ask

I förra veckan var Urban Gillström med vid lanseringen av Microsofts Office Communications Server, OCS, i USA. Då presenterades ett fördjupat samarbete mellan it-jätten respektive mobil- och telekomdominanten.

– Ericsson står för mobiliteten i Microsofts utveckling av OCS. Vi har en stark gemensam vision för unified communications ända ut i mobilen, säger Urban Gillström.

Men Ericssons företagsaffärer har redan börjat ta fart ordentligt, med de ip- och mobilitetsprodukter som finns i portföljen. För ungefär ett år sedan sedan såldes den 1000:e MX-One-växeln. Nu har man snart sålt 4000 rena ip-system.

Hälften nya kunder

– Efter lanseringen av MX-One 3 har det blivit ett enormt intresse i marknaden. Hälften av försäljningen går till nya kunder och hälften till befintliga, berättar Urban Gillström.

Det är även en kraftig ökning räknat i antal sålda ip-linjer för Ericsson och antalet mobilkopplade anknytningar. Några konkreta siffror går Ericsson inte ut med.

Övergången till ip-telefoni och internetkommunikationer verkar ha gett mobilitetsbehovet ytterligare ett uppsving. En annan faktor är att det är billigare med riktiga mobila anknytningar i Ericssons nya ip-växlar jämfört med i de traditionella lösningarna.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan