Men Ericssons företagsaffärer har redan börjat ta fart ordentligt, med de ip- och mobilitetsprodukter som finns i portföljen. För ungefär ett år sedan sedan såldes den 1000:e MX-One-växeln. Nu har man snart sålt 4000 rena ip-system.
Hälften nya kunder
– Efter lanseringen av MX-One 3 har det blivit ett enormt intresse i marknaden. Hälften av försäljningen går till nya kunder och hälften till befintliga, berättar Urban Gillström.
Det är även en kraftig ökning räknat i antal sålda ip-linjer för Ericsson och antalet mobilkopplade anknytningar. Några konkreta siffror går Ericsson inte ut med.
Övergången till ip-telefoni och internetkommunikationer verkar ha gett mobilitetsbehovet ytterligare ett uppsving. En annan faktor är att det är billigare med riktiga mobila anknytningar i Ericssons nya ip-växlar jämfört med i de traditionella lösningarna.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 24 oktober 2007