Fjärravläsning kostar 12 miljarder kronor

Fjärravläsning av elmätarna behövs för att uppfylla lagkraven på månadsvisa avläsningar som gäller från och med 1 juli 2009. Kostnaden för införandet av fjärravlästa elmätare i Sverige beräknas landa på 12 miljarder kronor.

Denna summa kommer analysföretaget Berg Insight fram till i en färsk rapport. En sammanlagd kostnad för automatisk mätaravläsning på 12 miljarder kronor innebär en kostnad på cirka 2,300 kronor per hushåll. Investeringarna ska komma elkunderna till godo i form av korrekta elräkningar baserade på kundens faktiska elförbrukning. Rationaliseringsvinster gör att elbolagen inte förväntas behöva höja sina nätavgifter.

 ”Sverige och Italien kommer att vara de första europeiska länderna där alla elkunder omfattas av fjärravläsning”, säger Tobias Ryberg, analytiker på Berg Insight.

I en artikel i senaste telekom idag om marknaden för automatisk fjärravläsning bedömer han det också som rimligt att elbolagen kommer att hinna byta ut Sveriges 5,2 miljoner elmätare fram till att den nya lagen träder i kraft.

Enligt studien är energipriser och elanvändning de faktorer som mest påverkar viljan att investera i fjärravläsningsystem. Hushållen i Sverige, Norge och Finland använder tre till fem gånger mer el än EU-snittet. Danmark har på grund av skatter de i särklass högsta elpriserna i EU, följt av Italien och Nederländerna.

Fortfarande är dataöverföring via elnätet den vanligaste kommunikationsteknologin för fjärravläsning, men gprs växer snabbt. Så kallad maskin-till-maskin kommunikation blir därmed ett allt större användningsområde för mobilnäten. Telenor Cinclus har seglat upp som den ledande leverantören av fjärravläsningssystem på den svenska marknaden med en marknadsandel på cirka 23 procent.

 

 

Text: Alexandra Sievers

 

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.