När de började använda tjänsten ägdes den av Telia och kostade 2 kronor per samtal, vilket också är vad det kostar att använda något av Generic Mobiles andra nummer med samma syfte. Generic har sedan övertagandet höjt priset i flera steg, senast under våren 2011 då kostnaden för ett samtal ökade från 20 kronor till 80 kronor.
Vill avveckla tjänsten
Det är en höjning som är rimlig menar Johan Ågren, vd för Generic Mobile i Sverige. Tekniken bakom numret är föråldrad och han skulle helst vilja avveckla det.
– Vi har ett fåtal kunder kvar i den här tjänsten, det handlar kanske om ett hundratal. Men att stänga den här typen av tjänster är olyckligt eftersom det handlar om larm, som ibland kanske bara sker någon gång per år.
Eftersom numret är ett betalsamtal och det inte krävs något avtal med Generic Mobile för att använda det tycker sig företaget ha haft svårt att kommunicera prishöjningen till kunderna.
– Eftersom vi bara ser ett telefonnummer, vilket kan vara växelnumret till ett stort företag har vi svårt att hitta rätt personer att kontakta. Genom prishöjningen kan vi få kontakt fakturavägen och på det sätter hjälpa kunder att flytta till en billigare tjänst, säger Johan Ågren.
”Ren stöld”
Trots att Bossit inte är något jätteföretag hade inte heller de fått någon information om prishöjningarna.
– Att vi inte uppmärksammat de kraftiga prishöjningarna förut beror på att det normalt sett inte är så väldigt stora volymer sms, kanske 20 i månaden. Men kring jul blev det ett stort fel i en växel, vilket gjorde att det genererades väldigt många sms under en period berättar Dan Larsson.
Han frågar sig om det verkligen kan vara så svårt att kontakta kunderna direkt.
– Om man nu vill styra över kunderna till nya nummer borde man ha kunnat ringa och få tag på oss. Så här i efterhand tycker jag att det här är fråga om ren stöld, säger Dan Larsson.
Borde gå att styra om
Lika indignerad är Henry Syberg på Atrium Telecom, som sålt och konfigurerat Bossits övervakningsutrustning.
– Jag blir väldigt upprörd över att man kan agera så här, det är inte seriöst, kritiserar han.
Argumentet att det handlar om gammal teknik ger han inte heller mycket för och hävdar att det borde gå att styra om numret till en modern modempool utan att kunderna påverkas. När problemet hos Bossit uppdagades räckte det nämligen med att byta till ett av Generic Mobiles billigare nummer för att det skulle fungera. Några andra inställningar behövde inte göras om för att det skulle fungera.
– Det rimliga vore att de går igenom gamla fakturor och kontaktar alla kunder, tycker han.
Generic öppnar för dialog
Vad ska då företag som drabbats göra? Enligt kommunikationsmyndigheten PTS finns inga regleringar när det gäller den här typen av betalsamtal så någon egentlig möjlighet att överklaga fakturan finns inte, men Generic Mobiles Johan Ågren öppnar en liten dörr på glänt.
– Ta kontakt med vår kundtjänst på 020-31 00 41 så att vi i första hand kan hjälpa till att byta tjänst, och tycker man att man fått en för hög faktura så får vi väl ta en diskussion om det.
Hur många av kunderna som använder den aktuella sms-tjänsten som är medvetna om att den kostar 80 kronor per samtal är omöjligt att svara på men enligt välunderrättade källor är en offentlig verksamhet en av de som överraskats. I det fallet ska det också handla om betydligt större summor, över 100 000 kronor.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 17 februari 2012