Infobip öppnar Whatsapp för de svenska företagen

Mobila applikationer En plattform som når sex miljarder användare. Infobips teknik möjliggör kommunikation för företag i de stora kanalerna.
Nu erbjuder man som enda aktör Whatsapp Business Solution i Sverige.

Infobip öppnar Whatsapp för de svenska företagen

Kroatiska Infobip är i dag ett av världens största mobilkommunikationsbolag. Allt började 2006 i Vodnjan, en liten stad med drygt 5 000 innevånare. Nu har man 59 kontor på sex kontinenter – på det svenska kontoret jobbar tre personer, och innan året är över ska man bli ytterligare två.

Produkten bakom framgångarna är en egenutvecklad kommunikationsplattform som gör det möjligt för företag att nå sina kunder genom kanaler som Whatsapp, Facebook Messenger, Viber, och kinesiska Wechat. Därmed täcker man in världens stora kanaler – och det innebär att Infobip har en kapacitet att nå över sex miljarder mobila enheter, anslutna till över 800 nätverksoperatörer.

Ensamma med WhatsApp Business i Sverige

I Sverige är Infobip den enda aktören som möjliggör WhatsApp Business Solution. Man riktar sig mot stora och medelstora företag eller organisationer som vill kommunicera med sina kunder och klienter. Lösningen erbjuder en större penetrering än mejl, där undersökningar visar att så få som 20 procent öppnar utskicket. 98 procent öppnar kommersiella sms, men ofta har man ingen möjlighet att svara på meddelandet – så det är inte ett lämpligt medium för att ha en dialog med kunden.

– Det här ger företag möjlighet att nå fler människor än någonsin – och vi kan visa rich content, exempelvis video och högupplösta bilder. Nu för vi samtal med företag inom logistikbranschen, bank, detaljhandel och resebranschen, säger Infobips Skandinavienchef Andrej Cukon till Telekom idag.

Bortom den typiska reklamen

Han hävdar att WhatsApp Business kan användas på ett sätt som är mer relevant och meningsfullt än de typiska reklam- och kampanjmeddelanden som man ofta får på sms. För flygbolag kan det exempelvis handla om att skicka en flygbiljett, bekräfta en platsbokning, en ändrad gate eller förseningar. Om bagage har försvunnit så har kunden en kanal för att ha en dialog i realtid direkt med flygbolaget.

En butikskedja kan ge orderbekräftelser, ha en dialog om tillgängliga produkter och bekräfta att varan har skickats. Internationella aktörer har möjlighet att nå kunder och klienter över hela världen via en och samma app. Ett exempel bland de internationella användarna är Unicef.

45 procent kör regelbundet Whatsapp i Sverige

Whatsapp används av 1,6 miljarder människor i över 180 länder. På vår marknad är Facebook Messenger fortfarande den dominerande kanalen, men omkring 45 procent av de svenska smartphoneanvändare kommunicerar via Whatsapp ett antal gånger i veckan.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.