Ensamma med WhatsApp Business i Sverige
I Sverige är Infobip den enda aktören som möjliggör WhatsApp Business Solution. Man riktar sig mot stora och medelstora företag eller organisationer som vill kommunicera med sina kunder och klienter. Lösningen erbjuder en större penetrering än mejl, där undersökningar visar att så få som 20 procent öppnar utskicket. 98 procent öppnar kommersiella sms, men ofta har man ingen möjlighet att svara på meddelandet – så det är inte ett lämpligt medium för att ha en dialog med kunden.
– Det här ger företag möjlighet att nå fler människor än någonsin – och vi kan visa rich content, exempelvis video och högupplösta bilder. Nu för vi samtal med företag inom logistikbranschen, bank, detaljhandel och resebranschen, säger Infobips Skandinavienchef Andrej Cukon till Telekom idag.
Bortom den typiska reklamen
Han hävdar att WhatsApp Business kan användas på ett sätt som är mer relevant och meningsfullt än de typiska reklam- och kampanjmeddelanden som man ofta får på sms. För flygbolag kan det exempelvis handla om att skicka en flygbiljett, bekräfta en platsbokning, en ändrad gate eller förseningar. Om bagage har försvunnit så har kunden en kanal för att ha en dialog i realtid direkt med flygbolaget.
En butikskedja kan ge orderbekräftelser, ha en dialog om tillgängliga produkter och bekräfta att varan har skickats. Internationella aktörer har möjlighet att nå kunder och klienter över hela världen via en och samma app. Ett exempel bland de internationella användarna är Unicef.
45 procent kör regelbundet Whatsapp i Sverige
Whatsapp används av 1,6 miljarder människor i över 180 länder. På vår marknad är Facebook Messenger fortfarande den dominerande kanalen, men omkring 45 procent av de svenska smartphoneanvändare kommunicerar via Whatsapp ett antal gånger i veckan.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 27 september 2018