Det är resultatet av en undersökning som Accenture och Economist Intelligence Unit har genomfört. Trots att ip-tv tar alltmer plats jämfört med vanlig tv-distribution är merparten av företagsledarna inom teknologi- och mediebranschen skeptiska till att ip-tv kommer att ge ekonomisk utdelning under det kommande året. Av 302 chefer i små och stora företag över hela världen som deltog i undersökningen är endast fyra procent säkra på att ip-tv kommer att ge betydliga vinster nästa år. Orsakerna till de låga förhoppningarna är bland andra höga abonnemangskostnader och dålig förberedelse. Endast 22 procent av de tillfrågade uppger att de har marknadsförings- och prisstrategier klara.
Optimism inför framtiden
Däremot råder det mer optimism på lång sikt. 34 procent av cheferna tror på större ekonomiska vinster tre år framöver och 54 procent är mer eller mindre säkra på det. Men det är få som ser ip-tv i sig som vinstbringande. Snarare satsar man på ett större inflytande på intäkterna, exempelvis hoppas 31 procent av de deltagande nätverksoperatörerna på fler bredbandsanslutningar samt ett reducerat kundmissnöje.