I flera år har telekombranschen skrikit ”5g kommer”… men även om tekniken så sakteliga faktiskt har rullats ut – så är det inte särskilt många som hittat riktig användning för den. Ericsson och Nokia, två tungviktare i sammanhanget, har båda lyft fram spelindustrin som ett av de första ”use casen”… men hur ser det ut från andra hållet? Är den nya radiotekniken något som spelutvecklare satsar på?
”Inte tillräckligt stora skillnader mellan 4g och 5g”
5g Gamingindustrin är ett av de första use casen för 5g, enligt Nokia och Ericsson… men hur avgörande är tekniken för spelbranschen? Den frågan ställde Telekom idag till Tommy Palm, vd för Resolution games.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Tommy Palm är vd för Resolution Games och han har en gedigen historia i branschen. Han började utveckla spel på den tiden då det var 2g, och för varje generation som gått har det blivit rejäla kliv upp på möjlighetstrappan. Men med det sagt ser han det inte som den teknik hans bransch står och faller med,
– 5g är väldigt lovande och då in form av att det kan ge en pålitlig uppkoppling med väldigt låg latens. Men om vi tittar på mobilspel så är är det för oss som utvecklare inte tillräckligt stora skillnader mellan 4- och 5g. 4g räcker långt, säger han.
5g kan lyfta E-sport
För dataspelsbranschen, och då i synnerhet multiplayer och onlinespel, är dock uppkoppling enormt viktig. Kombinera detta med att e-sport växer och professionaliseras – och det blir helt plötsligt andra krav på tekniken. Och det är här som 5g kan spela in. Tommy säger att ett scenario där de ser tekniken som vital är ett e-sport-evenemang.
– Säg att man tävlar om pengar. I dag så används kabeluppkoppling vid sådan e-sport, men det finns sammanhang där det inte är praktiskt. Och här kommer 5g-tekniken in eftersom den tillåter att det finns dedikerad bandbredd som inte störs ut. För störningar i uppkopplingen är inget man kan tillåta där. Det är lite som att bollen skulle försvinna under en Wimbledon-match.
– Det vi vill göra är att ha ett event i arenasammanhang där två personer kör ”Blaston”, en slags VR-shooter, mot varandra. Men en problematik är wifi-pålitligheten brister. Så vi jobbar mot en målbild, men inte specifikt 5g. Och för att nå dit för vi samtal med flera aktörer.
Men proffsmatcher och arenaspel är en sak, hur kan 5g påverka spelbranschen på ett mer generellt plan? Tommy säger att det för närvarande inte är nästa generations radioteknik som definierar utvecklingen för spelföretagen.
– Vi sitter i knät på teknikutvecklarna och det vi kan göra som mjukvarusidan är att jobba med det som andra tillhandahåller. Däremot blir vi inbjudna för att ge input och samarbeta med hårdvaran ibland. Men vårt fokus i dag ligger på Oculus Quest 2, och där är det inte 5g som gäller än. Men en utveckling åt det håller är på gång, säger han.
4g är en tröskel för att 5g ska slå igenom
Så varför är inte 5g den stora ”game changer” i spelbranschen som Ericsson och Nokia så gärna pratar om? Ett svar enligt Tommy är att även om 5g-pusselbiten nu finns – saknas det andra för att den fantastiska upplevelsen av tekniken ska kunna realiseras.
– 4g är tillräckligt kraftfullt för individer så länge du inte har en festival där du inte kan få tillräckligt med bandbredd för att täcka alla. Men med det sagt, det är sällan något man designar för som spelutvecklare.
Och som utvecklare finns det andra saker att ta hänsyn till för att spelupplevelsen ska bli bra – och då kan man inte enbart satsa på en parameter.
– Ett problem med mobilspelandet är hur mycket batteri man använder. Nätverkskommunikation är extremt batterikrävande. Så om man kombinerar att kameran ska vara igång samtidigt som positionen ska beräknas kontinuerligt – då bränner man väldigt mycket batteri.
Okej, så ännu har 5g inte tagit industrin med storm, men hur ser det ut på sikt? På frågan om vad Tommy tror Resolution Games är om tre till fem år och hur snabbt de kan ta tillvara på möjligheterna som 5g ger svarar han.
– Det är svårt att säga. Det primära användningsområdet för 5g som jag ser det är e-sport. Det kommer att växa och inom det kommer det finnas många situationer där man behöver riktigt pålitlig internetuppkoppling. Sen hoppas vi på att VR och AR ska gå att använda utomhus, att tekniken blir portabel och mobil ser vi som ett viktigt steg. Visst finns det en del utmaningar kopplade till det, men det får vi brottas med då – men för att komma dit hoppas vi få hjälp av hårdvarututvecklarna så att vi kan komma ut. Förhoppningsvis ligger det här ett par år i framtiden, men då måste vi prata med Ericsson och Nokia och se vilka hårdvarulösningar de har.
Ser möjligheter utanför spelbranschen
Så även om 5g fortfarande är något som framförallt pushas från teknikutvecklarna, så ser Tommy möjligheterna av tekniken – och att det i förlängningen ger spelbranschen nya tassemarker.
– AR-glasögon kommer att behöva ett väldigt avancerat nät, och för att det ska fungera så tror jag att det krävs tillgång till mer uppström än vad vi någonsin haft tidigare, säger han.
– I takt med att VR och AR mognar så tror jag att det blir allt bredare tillämpning. Tittar man på IKEA eller Skanska, när de vill använda VR, så är det spelteknik och en spelmotor de använder. Det jag kan säga är att vad som är dataspel inte är lika renodlat längre. Titta på ”Blaston”, det är hälften spel och hälften sport – många använder det för att komma i form. Och spelande som började som underhållning får större bredd och blir mer och mer allvar, säger Tommy Palm.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se