Stöd för affärerna
På frågan om vad som sysselsätter chefer mest svarar 36 procent det dagliga arbetet med teknik och drift. Något som Erik Heilborn konstaterar kan bli en utmaning för företagen. Någonstans gäller det att finna tid för båda.
Som cio är det avgörande att hela tiden fundera över arkitekturval, moln versus egen drift, collaboration, plattformsval, driftstrategier såsom att köra outsourcing eller inhouse, infrastrukturval, applikationsstrategier, samt effektiviseringar och processförbättringar på sikt.
– I egenskap av cio skulle jag generellt vilja säga att förmågan att fatta rätt it-strategiska beslut har en mycket stor inverkan på det stöd it-funktionen kan ge affärsverksamheten. Tajming och teknikval är helt avgörande, menar Ingmar Jonsson, cio på TDC Sverige.
Samarbetsverktyg i topp
En viktig del av it-strategin är vilka tekniska områden som företagen tänker satsa pengar på i framtiden. Här vill de tillfrågade cheferna helst se satsningar inom applikationer och uppgraderingar. Men även datasäkerhet och samarbetsverktyg likt videokonferenser lockar. Intresset för samarbetsverktyg har i år faktiskt gått upp till en andraplats på den strategiska listan, medan undersökningar från 2002 och 2007 inte visade något intresse för att satsa på detta.
Undersökningen genomfördes av TNS Sifo på uppdrag av TDC Sverige under perioden 25 augusti–7 september 2011. Totalt intervjuades 200 it-chefer i hela Sverige.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 19 oktober 2011