– Kommunikationen med kunderna har blivit mycket viktigare på bara några år. En kund som skickar e-post förväntar sig svar inom 24 timmar, men gärna ännu snabbare. Det här ställer stora krav på företagen, säger Anders Gylder, kundservicechef på Teliasonera Sverige.
Kundservice avgörande
It-chefer vill också ha snabba svar via e-post, 41 procent vill kunna nå företag dygnet runt jämfört med 38 procent av övriga. Ett företag som inte sköter sin e-kommunikation riskerar även att förlora kunder. 34 procent av it-cheferna har upprepade gånger valt bort företag för att de inte varit nöjda med kundservicen. Det är en betydligt högre andel än övriga där 21 procent upprepade gånger valt bort företag med dålig kundservice.
Sent eller inget svar på e-post är framför allt anledningen att it-cheferna väljer bort företag, 55 procent mot 42 procent för övriga. Även en hemsida som inte är uppdaterad eller en hemsida med felaktig information gör att it-cheferna väljer bort företag. Däremot är det ytterst få som väljer att inte handla hos ett företag på grund av dåligt bemötande i företags telefonväxel.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se