Kommunikation som konkurrensfaktor

Kommunikation som konkurrensfaktor

Nyligen såg jag en man gåendes på lina mellan två skyskrapor i Paris. Det såg så enkelt ut på avstånd, han fick det svåra att verka lätt. Lika självklart och enkelt kan det verka att använda smarta kommunikationsverktyg i sitt arbete. Men som med alla kraftfulla verktyg kan felaktig implementation leda till negativa resultat. Och i min roll ser jag ofta att företag gör tunga investeringar i sofistikerade kommunikationslösningar utan att utnyttja dess fulla potential. Vad gick fel?

Verktyg ska göra arbetet enklare. Detsamma gäller inom it och telekom. Det enkla är ofta det geniala. Om en applikation är svår att förstå och krånglig att hantera är det ett tecken på att växelleverantören eller operatören inte förstått vad deras kund velat ha. Skicka då genast applikationen eller växeltjänsten tillbaka till leverantörens ritbord.

Alltför många it-utvecklare saknar erfarenhet från den bransch och verksamhet som man säljer till. Det ger en dålig matchning mellan vad utvecklaren tror behövs och användarens faktiska behov. Då blir det enkla istället svårt. Användarvänlighet är a och o för att uppnå tidsbesparing. Varje medarbetare ska kunna agera oberoende och uppleva att hen själv äger processen. Yrkesstolthet är en fantastisk framgångsmotivator. Och med dagens intelligenta verktyg kan en ledare monitorera en medarbetares aktivitet som en god coach snarare än en kontrollerande chef.

Att falla är egentligen inte problemet för de som går på linan mellan skyskraporna. Det är den otäcka kraschen på marken. Samma sak i arbetslivet. Om till exempel försäljningen börjar dala riskerar resultatet bli till kraschlandning. Det är här som intelligenta moln- och kommunikationstjänster kan erbjuda ett gott skyddsnät. Kunden och dess medarbetares behov ska styra val av telefonilösning. Då arbetar varje medarbetare effektivt och kommunikation blir företagets konkurrensfördel.

[Detta är en krönika från Telekom idag nummer 7/2014]

/Peter Bonde är konsult och vd på Comexpert Sverige. Han brinner för att utveckla organisationer som sätter människan och användarupplevelsen i centrum i samband med förändring av kommunikationsplattformar.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.