Vi vill kunna bli nådda
Sex av tio mobilanvändare blir frustrerade av att inte kunna bli nådda. Att kunna bli nådd är också enligt en tredjedel av mobilanvändarna den främsta fördelen med att ha e-post i mobilen. En fjärdedel ser fram emot att kunna arbeta mer flexibelt och frigöra tid till familjen genom att inte vara lika bunden till kontoret. En betydande andel, 20 procent, tycker också att det vore skönt att slippa kånka på sin dator.
Föräldrar med barn under 15 år tycker i större utsträckning än genomsnittet att det är viktigt att vara tillgängliga. Kontroll och trygghet vid dagishämtning, skolutflykter och annat som rör barnen uppges som skäl till detta. Fyra av tio föräldrar kommunicerar ofta med sina barn med mobilen och nästan lika många, 36 procent, gör det ibland.
På frågan vilka platser man oftast mejlar ifrån svarar 46 procent kontoret och sex procent hemma i soffan. Motsvarande platser utanför kontoret och hemmet som man mejlar ifrån ofta eller ibland är Internetcaféer (33 procent), bibliotek (27 procent) och hotell (26 procent).
Krångligt mejla med mobilen
Trots de uppenbara fördelarna och att över hälften (53 procent) av mobilanvändarna tycker att det låter lockande med att mejla med mobilen, är det bara 8 procent som uppger att de ofta använder sin mobiltelefon för e-post. Det största hindret för att mejla med mobilen är att tangentbordet är för litet, vilket 40 procent anser. Cirka en femtedel upplever att det tar för lång tid att ladda ned e-posten, och drygt en av tio tycker att det är för komplicerat att göra de inställningar som krävs.
Undersökningen har genomförts av Cint. 1093 personer mellan 18-65 år svarade i oktober 2004 på frågorna via e-postenkät. Respondenterna har fått svara på frågor om e-postvanor och intresset för e-post i mobiltelefonen.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 20 januari 2005