Lågt intresse för 3g-tjänster

Trots att försäljningen av 3g-telefoner ökar är intresset för 3g-tjänster svalt bland svenska konsumenter. Onödigt och för dyrt tycker användarna om 3g, enligt undersökningsföretaget TNS Gallup.

Den årliga undersökningen Global Technology Insight visar att 3g inte är populär, varken i Sverige eller globalt. Även de som idag har 3g-telefoner säger sig inte se behovet av 3g. Medan bristande intresse är det främsta hindret för 3g i Sverige är det i övriga världen framför allt kostnaderna som avskräcker.

I undersökningen ingår intervjuer med 16 000 konsumenter i 29 länder. Resultatet visar på mycket liten ökning i användningen av 3g-tjänster under året. Användarna tycker att det är onödigt och för dyrt med tjänster som mobil tv och nätsurfande via mobilen.

Bara få nyttjar 3g-tjänster

Trots att cirka 20 procent av världens mobilanvändare har en 3g-mobil är det bara mindre än 9 procent som nyttjar telefonens 3g-tjänster. Av de 26 procent som har tillgång till trådlösa nätverk genom sina mobiler, inklusive smarta mobiler och handdatorer, är det endast 11 procent som använder det. 3g- och wifi-lösningar ligger nästan på botten på önskelistan av tjänster, trots att leverantörer har lovat bättre bildkvalitet och snabbare uppkopplingar.

Sverige har idag med 17 procent en större andel 3g-användare än övriga världen med 9 procent. Paradoxalt nog har försäljningen av 3g-mobiler i Sverige ökat med nästan 100 procent under tredje kvartalet 2006, jämfört med motsvarande period i fjol. Det enligt siffror från analysfirman IT Research. 3g-telefoner har därmed en marknadsandel på 42 procent.

För att minska glappet mellan försäljningen av 3g-mobiler och användningen av 3g-tjänster behövs enligt TNS Gallup bättre marknadsföring om kundnyttan och bättre prispaket för att öka användningen av 3g-tjänster, särskilt när det gäller tjänster som nedladdning av musik och realtids-tv.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.