Många mobiloperatörer fortfarande miljöbovar

Mobiloperatörerna kan spara stora pengar på att planera sina nätverk till att bli mer miljövänliga. Men intresset är förvånansvärt lågt enligt britttiska Actix.

En undersökning som det brittiska tjänsteföretaget Actix genomfört konstaterar att dagens mobilnät globalt genererar ett överskjutande koldioxidutsläpp som motsvarar tre miljoner trerumshem varje år. Genom att minska de utsläppen skulle även energikostnaderna sjunka, men det är en möjlighet som operatörerna inte verkar uppmärksamma.

– Det här fortsätter att förvåna mig, eftersom energi är den tredje största operativa utgiften för den genomsnittlige mobiloperatören, säger Alex Hawker, vd på Actix.

Mobila nätverk förbrukar nu omkring 61 miljarder kWH världen över och med utvecklingstakten för mobilt bredband beräknas den siffran ha fördubblats till 2011. De största mobilnätsoperatörerna producerar enligt undersökningen lika mycket koldioxid som några av de större biluthyrningsföretagen.

Bättre planering

Lösningen på det hela är att minska antalet basstationer, vilket kan göras genom effektiv planering och användning av avancerade men automatiserade mjukvarudriftstjänster. En minskning på 15 procent skulle innebära en besparing på 28 miljarder kilo koldioxid. Andra åtgärder är att minska energiförbrukningen för varje antenn samt minska antalet antenner för att bibehålla god täckning, konstaterar rapporten.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.