Enligt en ny rapport från analysföretaget Berg Insight kommer antalet maskiner som är uppkopplade mot mobilnät i Europa att öka med i genomsnitt 43,7 procent per år för att nå 52 miljoner år 2011. Vid slutet av 2006 fanns det ungefär 8,5 miljoner m2m-uppkopplingar via gsm/gprs i EU och övriga Västeuropa. Energimätare är fortfarande det största användningsområdet, mätt i antal installerade enheter, följt av fordon, säkerhetslarm och betalterminaler. År 2011 förväntas fordon ha blivit det största segmentet och utgöra mer än 60 procent av den totala installerade basen.
– Fjärravläsning av elmätare är den snabbast växande applikationen i Nordeuropa, medan efterfrågan på telematik är allra starkast i Storbritannien och Italien, säger Tobias Ryberg, telekomanalytiker på Berg Inisght. Inom de närmaste åren väntas Europas biltillverkare driva upp tillväxttakten genom att införa säkerhetssystem med gsm och gps som standard på nya modeller. Automatisk krockrapportering med gps och mobilkommunikation är redan idag standard på samtliga GMs modeller i USA. EU-kommissionen har föreslagit att motsvarande system skall krävas på alla nya bilar som säljs inom EU från och med tidigast 2010.
