– Vi vill få besked om vilka växelleverantörer som kan vara med och migrera i ett scenario där man behåller ett centralt MD-system, säger Jan Blom, ordförande i Användarföreningen MD110 Telecom.
Resultaten ska presenteras vid ett seminarium den 28 april.
Möjlighet för utmanarna
Användarföreningen har beställt en utredning från Starc Consulting för att få svart på vitt hur Ericssons nya ip-växel står sig gentemot sex andra växeltillverkares alternativa system. På utmanarsidan står Alcatel, Cisco, Philips, Nortel, Siemens och Avaya.
– Alla leverantörerna hävdar att de kan migrera en MD-växel, att det inte möter några problem. Nu får vi se om det stämmer, säger Jan Blom.
De anlitade konsulterna ska gå ut i en fiktiv upphandling, där scenariot är följande: Det tänkta företaget har en central MD110-växel med 1 000 anknytningar, en utflyttad MD med 100 anknytningar som är ansluten via en 2-megabitförbindelse, ett kontor med 50 anknytningar i en Businessphone-växel och därtill två kontor som använder Centrex med 20 respektive fem anknytningar. Alla de här kontoren är sammanbundna med ett mpls-wan, som idag används för datatrafik men skulle kunna bära även ip-telefoni.
Utmaningen i upphandlingen är att allt utanför huvudkontoret ska gå över ip, utan att en rad funktioner och skall-krav som har listats går förlorade. Dessutom måste priset naturligtvis vara konkurrenskraftigt.
Upp till bevis
Ericsson Enterprise har fått ta emot mycket kritik för att de har varit långt efter konkurrenterna med att erbjuda ip-telefoni fullt ut. Det var först i oktober 2004 som den rena ip-växeln MX-One lanserades, men det är fortfarande inte ett fristående system.
Frågan är om användarföreningens agerande ska tolkas som att MD-kunderna nu har fått nog, att de har fått vänta för länge?
– Nej, faktiskt inte. Jag tycker att alla leverantörer har varit långsamma med att ta fram ip-telefonilösningar med fullgod funktionalitet, säger Jan Blom och tillägger att många företag är beroende av exempelvis smart hantering av gruppnummer eller återuppringning.
Enligt Jan Blom hävdar Ericsson att de nu kan erbjuda ip-telefoni med mer bibehållen funktionalitet än konkurrenterna.
– Nu är det upp till bevis! Men Ericsson bör se det här som en möjlighet snarare än ett hot. De har en chans att reparera sitt rykte efter alla negativa skriverier som har varit.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 3 februari 2005