Mobil arbetskraft kräver ny it-support

I takt med att medarbetare arbetar mobilt och på distans så ändras förutsättningarna för it-supporten. En central support som passar alla passar inte längre.

Bärbara datorer, smarta mobiltelefoner och handdatorer förändrar hur företagens arbetsplatser ser ut. I takt med denna förändring förlorar allt fler tron på att en central it-avdelning ska kunna ge support åt alla anställda.

– Spridningen av konsumentelektronik och mobila enheter inom företagen innebär en verklig utmaning för företagens it-avdelningar som måsta börja tänka i nya banor när det gäller att stödja sina användare, säger Roger Westerdahl, chef för Unisys Global Outsourcing.

Flexibilitet ett måste

Unisys undersökning pekar på att företagens it-chefer inför modernare och mer blandade alternativ på supporten för att bättre kunna dra nytta av ny teknik. Under en arbetsdag använder medarbetare mobiler, datorer och fasta telefoner i en mycket högre utsträckning än tidigare och man gör det inte nödvändigtvis på sin fasta arbetsplats.

–Företagen måste investera i nya processer för att stödja de medarbetare som möter kunder i sitt dagliga arbete så att de kan utnyttja tekniken för högre produktivitet och nya intäkter, säger Roger Westerdahl.

Fakta

Mest använda support-modeller

Call-centers 53%

Utbildning av användare 49%

24 x 7 support 48%

Skiktad support 45%

Investering i it-utbildning 40%

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.