– Efter en tid av lågkonjunktur ser nu budgeterna ut att öka. Nu kan svenska företag agera och satsa på de mobila lösningar som krävs för att vara konkurrenskraftig i dagens företagsklimat, kommenterar Martin Cullberg, ansvarig företagsmarknaden på Tele2.
Fast telefoni ointressant
De minst prioriterade områdena för samtliga företag är videokonferenser och fast telefoni. Över 65 procent anser att videokonferenser är lågt eller mycket lågt prioriterat. Motsvarande siffra för fast telefoni är 63 procent.
Undersökningen genomfördes i oktober 2009 bland 370 data- och telekomansvariga på svenska företag i olika storlekar via e-postundersökningsverktyget EasyResarch, uppger operatören.
Fakta
Prioritering data- och telekom 2010
Så här har de svenska företagen svarat på frågan om vilka satsningar man prioriterar i sin budget för nästkommande år:
1. Mobilitet (45,3 %)
2. Mobiltelefoni (44,8 %)
3. Säkerhet (41,2 %)
4. Mobilt bredband (32,9 %)
5. Nätverk (25,4 %)
6. Växelsystem (23,8 %)
7. IP-telefoni (18,6 %)
8. Videokonferens (13,5 %)
9. Fast telefoni (10,1 %)
10. Annat (6,7 %)
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 24 november 2009