Nu är det krig!

Ett helt nytt spännande år ligger framför. 2008 kommer att ge oss ett uppfriskande och rengörande krig där agnarna skiljs från vetet. Inte sedan det senast smällde till på marknaden och alla skulle ha internet, hemsidor och sedan bredband har vi sett en sådan upptrappning.

Jag pratar förstås om mobilt bredband, inte via wifi eller hotspots, utan med 3g. Äntligen revansch för 3g. Men att den skulle komma i form av något så trivialt och osexigt som mobil internetaccess till laptops förvånar nog många. Nu tvingas mobiloperatörerna inse att de till syvende och sist har sin verkliga framgång som tillhandahållare av kommunikationstjänst och inte som musikportal, tv-distributör eller annat flashigt.

Men inte ska de sörja för det, år 2008 kommer nämligen att bli ett fantastiskt år för Sveriges mobiloperatörer, mobilt bredband kommer att sälja som smör i solsken. I dagsläget skulle jag gissa att det finns cirka 300 000 kunder på mobilt bredband och i slutet av året kommer det uppskattningsvis finnas närmare 1 miljon (viss överdrift), det kan man kalla tillväxt. Och det är inte slut med det. 2009 kommer det säkert att säljas ännu fler abonnemang för mobilt bredband.

För oss konsumenter är det trevligt att vi också ser tydliga tecken på ett annalkande priskrig. Tele2 har, sin vana trogen, tagit ett fast grepp om prisledarskapet med att erbjuda Fri surf för 99 kronor per månad. Mobiloperatören 3 kommer säkert inte att vara sen att anta utmaningen. Dessutom är ju tjänsterna från de olika operatörerna trots allt så pass lika att priset blir det avgörande vapnet.

Jag har nyligen hört bekymrade röster från initierade personer om att operatörerna i sin iver att vinna kunder håller på att sätta prisnivån för mobilt bredband alldeles lågt. Det är en sak att sälja den överkapacitet operatörerna har i 3g-näten idag till marginalkostnad. När näten börjar bli fulla av datatrafik och kapacitetsökningar måste till så blir operatörens kostnad en helt annan. Men å andra sidan hörde vi samma oro för den låga prisnivå på fast bredband som på sin tid cementerades av Bredbandsbolaget. Att använda ”target pricing” och låta rätt marknadspris driva tekniken istället för tvärtom visade sig i efterhand inte vara så fel ändå.

Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Techtidningen

Techtidningen Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Få nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.