Men inte ska de sörja för det, år 2008 kommer nämligen att bli ett fantastiskt år för Sveriges mobiloperatörer, mobilt bredband kommer att sälja som smör i solsken. I dagsläget skulle jag gissa att det finns cirka 300 000 kunder på mobilt bredband och i slutet av året kommer det uppskattningsvis finnas närmare 1 miljon (viss överdrift), det kan man kalla tillväxt. Och det är inte slut med det. 2009 kommer det säkert att säljas ännu fler abonnemang för mobilt bredband.
För oss konsumenter är det trevligt att vi också ser tydliga tecken på ett annalkande priskrig. Tele2 har, sin vana trogen, tagit ett fast grepp om prisledarskapet med att erbjuda Fri surf för 99 kronor per månad. Mobiloperatören 3 kommer säkert inte att vara sen att anta utmaningen. Dessutom är ju tjänsterna från de olika operatörerna trots allt så pass lika att priset blir det avgörande vapnet.
Jag har nyligen hört bekymrade röster från initierade personer om att operatörerna i sin iver att vinna kunder håller på att sätta prisnivån för mobilt bredband alldeles lågt. Det är en sak att sälja den överkapacitet operatörerna har i 3g-näten idag till marginalkostnad. När näten börjar bli fulla av datatrafik och kapacitetsökningar måste till så blir operatörens kostnad en helt annan. Men å andra sidan hörde vi samma oro för den låga prisnivå på fast bredband som på sin tid cementerades av Bredbandsbolaget. Att använda ”target pricing” och låta rätt marknadspris driva tekniken istället för tvärtom visade sig i efterhand inte vara så fel ändå.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 22 februari 2008