Förra årets utgåva av AI Readiness Index gav samma bild som AI-kommissionens. Från att ha betraktats som ett av de länder som var snabbast med att börja utforska och utveckla AI hade Sverige då halkat ner under EU-genomsnittet.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
“Sverige tar kliv i rätt riktning”
Nu visar årets rapport, där 150 representativa svenska företag i underlaget, att takten ökar. Alla företag som placeras i fyra olika kategorier av AI-mognad baserat på en rad olika kriterier.
35 procent av de svenska bolagen placerar sig i någon av de två högsta kategorierna. Sju procent av dessa placerade sig i den högsta kategorierna, som kallas för ”pacesetters”.
Det är en tydlig förbättring jämfört med 2024 års rapport. Då var motsvarande var 27 procent och fyra procent respektive. Sverige har också passerat flera av de EU-länderna som var högre rankade 2024 och placerar sig på en tredjeplats av de sju EU-länderna som mättes.
– Det är positivt att Sverige tar kliv i rätt riktning, och en indikation på att den kraftsamling som görs av staten och näringslivet får effekt. men det är mycket arbete som återstår om vi ska kunna nå tillbaka till toppen, säger Thomas Brännström, cto på Cisco. Han fortsätter.
– Om vi tittar tillbaka i tiden till 2023, var en mycket större andel av de svenska företagen i framkant inom AI och det fanns en enorm framtidstro. Där är vi inte än, men vi visar beslutsamhet. Samtidigt tål det att upprepas att det är långt kvar till att man kan utse ”vinnare” och ”förlorare”. AI-kapplöpningen är ett maratonlopp, och vi har knappt kommit fram till första vätskekontrollen.
Över hälften ser AI som sin viktigaste it-investering
Samtidigt slår rapporten fast att svenska företag har större tilltro än EU-snittet till AI:s potential att skapa värde. 35 procent är säkra på att deras användarfall kommer att ge resultat.
Samtidigt går implementeringen långsammare än i övriga Europa. Många svenska bolag befinner sig fortfarande i planeringsfasen och har färre initiativ i drift. Endast 18 procent anser sig ha tillräckliga resurser och 22 procent tillgång till rätt kommersiella kanaler för att fullt ut dra nytta av AI.
Över hälften ser AI som sin viktigaste it-investering, men fokus har förskjutits från experiment till konkret affärsnytta. 60 procent säger att deras AI-satsningar hittills motsvarat eller överträffat förväntningarna, men fyra av tio upplever fortfarande att resultaten uteblivit.
Tre av fyra företag upplever ett ökat tryck på att AI-investeringar ska visa lönsamhet. För 35 procent är trycket ”mycket större”. Samtidigt anser 62 procent att investeringar ofta prioriteras efter andra faktorer än deras faktiska värdeskapande potential.
– Precis som tekniken i sig är kunskapen om och förståelsen för AI i ständig utveckling. Att kraven på konkreta resultat hela tiden ökar är sunt och en viktig förutsättning för att AI-tekniken ska fortsätta utvecklas och tillämpas på rätt sätt, så att den enorma potentialen får största möjliga genomslag, säger Thomas Brännström.
Vill du läsa rapporten i sin helhet kan du göra det här.
publicerad 24 oktober 2025