Siktar på konsumetmarknaden
Att Microsoft vill attrahera en större målgrupp än de företagsanvändare som idag använder Windows i mobilen gick inte att ta miste på. Mantrat under presentationen löd: ”Your phone is not your PC” och borta är också allt som påminner både om skrivbordsversionen och tidigare versioner av Windows Phone. Den som använt tillverkarens musikspelare Zune kommer att känna sig betydligt mer hemma.
– Det ska vara kul och sätta användaren och användarens uppgifter i centrum säger Joe Belfiore, chef för Windows Phone, när han demonstrerar den nya skapelsen.
Allt har koppling till nätet
Precis som hos alla andra tillverkare kretsar mycket om hur sociala medier och information från olika webbtjänster ska länkas in i telefonen. Informationen ska också kunna skickas mellan olika program eller användas för snabba sökningar på nätet för att få mer information om till exempel en plats och telefonen avkodar adresser och telefonnummer till klickbara länkar.
– Fokus ligger på det som varje användare själv tycker är viktigt, och innehållet ska kunna uppdateras dynamiskt, förklarar Joe Belfiore.
Funktionerna är ordnade kring olika nav, eller hubbar som Microsoft kallar det, där information kan sorteras efter hur nytt materialet är eller när det användes senast. I people hub ska man enkelt kunna få reda på det senaste om sina kontakter, pictur hub visar bilder både från telefonen och nätet och i music + video hub hamnar allt mediainnehåll. Den som gillar spel ska också få sitt lystmäte genom att telefonen via game hub kopplas till Microsofts speltjänst Xbox Live.
Frågetecken kring företagsapplikationer
Även om mycket i nya Windows Phone handlar om nöje så ska systemet fungera lika bra för arbete är det tänkt. I office hub samsas anteckningar och dokument med kopplingar till Microsofts samarbetesserver Sharepoint. Den integrerade kalendern klara av att länka samman händelser från flera olika källor, både privata och företagsrelaterade.
Men ett stort frågetecken är om det kommer att gå att använda de företagsapplikationer som utvecklats för tidigare versioner av Windows-mobiler eller om de kommer att behöva skrivas om. Microsoft vill inte lämna några besked utan hänvisar bara till att mer information kommer längre fram.
Klart är i alla fall att tillverkare av utpräglade nyttotelefoner som Telekom idag pratat med ser med tveksamhet på den nya versionen.
Mer kontroll på tillverkarna
Microsoft kopplar nu ett mycket fastare grepp om användarupplevelsen än tidigare. Borta är möjligheten för tillverkarna att själva lägga ett eget gränssnitt ovanpå Windows. Oavsett tillverkare ska upplevelsen vara den samma. Även hårdvarukraven kommer att skärpas ordentligt, långsamma telefoner gör sig icke besvär. Det blir krav på pekskärm och på alla telefoner ska det finnas tre standardiserade knappar: start, sök och tillbaka. Även när det gäller uppdateringar tar Microsoft över ansvaret från mobiltillverkarna med en mobilversion av Windows Update.
Samtidigt försäkrar man att det ska finnas möjlighet för varje märke att sätta sin egen touch på telefonerna, men riktigt hur är oklart.
Denna artikel var tidigare publicerad på tidningen telekomidag.se
publicerad 19 februari 2010