Det blev ingen framgång för Huawei i kammarrätten i Stockholm. Idag meddelar domstolen att man avslår både delen om att använda Huaweis utrustning i nya 5g-nät och delen om att nätägarna ska byta ut befintlig Huawei-utrustning före 1 januari 2025.
”Kammarrätten har kommit fram till att det kan antas att radioanvändning kan orsaka skada för Sveriges säkerhet om produkter från Huawei används i centrala funktioner i 5G-nätet. Post- och telestyrelsen har därför haft skäl att förena tillstånd att använda radiosändare med villkor som förbjuder produkter från Huawei i centrala funktioner i 5G-nätet. Detsamma gäller för villkor som innebär att en avveckling av befintliga produkter från Huawei ska vara genomförd senast den 1 januari 2025”, skriver domstolen i ett pressmeddelande.

